Europris: Fortfarande lågt pris

Den norska lågpriskedjan lyfter på en rapport som återigen visar stark utveckling i Norge, men fortsatt stora förluster i Sverige. Att få ordning på ÖoB kommer ta tid men lyckas bolaget finns fortsatt uppsida i aktien.
Europris: Fortfarande lågt pris - Europris mars 2025
Den norska lågpriskedjan Europris påminner en del om svenska ÖoB, som koncernen också äger sedan 2024. I Europris står förbrukningsvaror som livsmedel, husdjursfoder, tvätt- och städprodukter för halva försäljningen. Andra halvan är sällanköpsvaror som exempelvis inredningsprodukter, husgeråd, sportartiklar och trädgårdsprodukter. Drygt 80% av försäljningen kommer från varor som kostar mindre än 200 NOK. Nästan halva försäljningen utgörs av egna märkesvaror.
Europris
Börskurs: 93,00 NOK Antal aktier: 163,6 m
Börsvärde: 15 219 MNOK Nettoskuld: 1 843 miljoner
VD: Espen Eldal Ordförande: Tom Vidar Rygh

Europris (93 norska kronor) är en norsk lågprishandlare med 287 butiker i Norge som drivs under samma namn som bolaget. Koncernen äger sedan maj 2024 även svenska ÖoB med totalt 92 butiker. Sammanlagt är omsättningen en bit över 14 miljarder norska kronor.

Största ägare är norska statliga pensionsfonden Folketrygdfondet med 14,2% av aktierna. Europris VD sedan 2020 är Espen Eldal som dessförinnan var bolagets finanschef sedan 2014. Han äger aktier i bolaget för 58 miljoner norska kronor.

Affärsvärldens huvudscenario 2024 2025E 2026E 2027E
Omsättning 12 750 14 663 15 249 15 707
 – Tillväxt +34,7% +15,0% +4,0% +3,0%
Rörelseresultat 1 237 1 288 1 487 1 607
 – Justeringar -110 -115 -115 -115
Justerat rörelseresultat 1 127 1 173 1 372 1 492
 – Rörelsemarginal 8,8% 8,0% 9,0% 9,5%
Resultat efter skatt 839 851 955 1 058
Vinst per aktie 4,51 5,20 5,80 6,50
Utdelning per aktie 3,50 3,50 3,75 4,00
Direktavkastning 3,8% 3,8% 4,0% 4,3%
Avkastning på eget kapital 22% 22% 25% 25%
Kapitalbindning 13% 14% 14% 15%
Nettoskuld/Ebit 0,6 1,4 1,1 0,8
P/E 20,6 17,9 16,0 14,3
EV/Ebit 15,1 14,5 12,4 11,4
EV/Sales 1,3 1,2 1,1 1,1
Kommentar: nettoskuld och rörelseresultat har justerats för att exkludera effekten av leasingredovisning enligt IFRS 16. Justeringarna innebär att vi exkluderat 3,4 miljarder norska kronor i leasingskuld, men samtidigt sänkt rörelsemarginalen med knappt 1 procentenhet jämfört med bolagets redovisade. Även vinst per aktie för 2024 har justerats i enlighet med detta.

 

Starkt i Q2

Europris första halvår (siffror i MNOK) H1 2025 H1 2024
Omsättning 6 740 5 135
 – tillväxt +31% +21%
 – organiskt +4% +4%
Bruttoresultat 2 681 2 180
 – marginal 39,8% 42,5%
Rörelseresultat 386 445
 – marginal 5,7% 8,7%

Den rapport som Europris släppte idag (10 juli) innehöll ett väntat resultattapp jämfört med förra året. Detta på grund av förvärvet av ÖoB, som fortfarande förlorar pengar.

Andra kvartalets rörelseresultat (423 MNOK) blev hela 19% bättre än analytikernas förhandstips (356 MNOK). I siffrorna finns dock en tydlig påskeffekt, varför tabellen bredvid i stället visar hela det första halvåret som ger en mer representativ bild för utvecklingen.

Hela förbättringen i Norge

Europris Norge H1 2025 H1 2024
Omsättning 4 710 4 407
 – tillväxt (like-for-like) +6% +3%
Rörelseresultat 535 461
 – marginal 11,4% 10,5%

Hela resultatlyftet kommer från Norge där verksamheten har en lång historik av tvåsiffriga rörelsemarginaler på årsbasis. Påsken, som det här året inföll under andra kvartalet, verkar varit väldigt stark med god försäljning av olika säsongsprodukter.

Bolaget nämner också att man sett ökad försäljning av produkter med prispunkt över 1000 norska kronor, efter flera års minskning. Det kan tolkas som ett hälsotecken vad gäller de norska konsumenternas köpkraft och konsumtionsvilja.

Bolagets kostnadskontroll var också god. Av första halvårets ökning i bruttoresultat om 130 MNOK trillade mer än hälften, 74 MNOK, ner på raden för rörelseresultat.

Hittills under året har totalt fem nya Europris-butiker öppnats. Styrelsen har godkänt ytterligare elva butiker som planeras för de närmsta åren. Totalt har koncernen nu 287 butiker i Norge men ser potential att öppna runt fem butiker årligen för att om några år nå omkring 320 butiker.

Inget lyft i Sverige

ÖoB har i stället haft skral lönsamhet i många års tid. Europris förvärvade verksamheten för lite över ett år sedan och driver nu ett ambitiöst förnyelseprogram som man hoppas ska höja omsättning från 4 till 5 miljarder med en rörelsemarginal på 5% till slutet av 2028.

ÖoB Sverige H1 2025 H1 2024
Omsättning 2 030 728
 – tillväxt (like-for-like) -1% -1%
Rörelseresultat -149 -16
 – marginal -7,3% -2,2%
Kommentar: ÖoB konsoliderades 2 maj 2024 och ingick därmed inte i Europris-koncernen under hela jämförelseperioden.

Några finansiella framsteg är dock svåra att ana i nuläget. Verksamheten drivs fortsatt med förlust och norrmännen gör betydande investeringar för att få ordning på verksamheten. Åtgärderna inkluderar:

  • Inköp ska samordnas och produktkategorierna harmoniseras med Europris-butikernas. Det är på god väg och kommer till stor del vara slutfört under 2026.
  • Kundupplevelsen ska förbättras bland annat genom att helt bygga om butikerna. Den visuella profilen har redan uppdaterats i ett stort antal butiker och en helt ombyggd testbutik öppnade i Uddevalla i juni. Fler sådana följer under 2025 innan man tror sig kunna rulla ut det nya konceptet under 2026 och 2027.
  • Det operationella arbetet ska finslipas genom hela värdekedjan. ÖoB implementerar bland annat Europris sätt att arbeta med säsonger och kampanjer. Och under andra kvartalet tog ÖoB ett nytt affärssystem i drift som ska möjliggöra närmare samarbete med Europris.

Än så länge är det lite tidigt att utvärdera om de kostnader bolaget tar ger effekt eller inte. Ledningen menar att kunderna svarar bra och att den nya produktmixen i ÖoB har en bättre bruttomarginal än tidigare. Här och nu stiger dock förlusterna mer än vi tidigare hade räknat med.

Analytikerna om detaljhandlarna

Bolag Avkastning 1 år % Förväntad tillväxt 2026E-2027E % Ebit % 25E→27E EV/Ebit 25E→27E
Europris 22% 4,9% 8,8% → 11,2% 15,6x → 11,1x
Tokmanni -16% 4,3% 5,9% → 6,9% 14,3x → 11,2x
Rusta 4% 11,3% 7,7% → 7,9% 17,5x → 13,7x
Clas Ohlson 106% 3,7% 10,9% → 10,4% 16,4x → 16,0x
Puuilo 35% 10,6% 17,2% → 17,4% 16,4x → 13,3x
Genomsnitt 30% 7,0% 10,1% → 10,8% 16,1x → 13,0x
Källa: Factset. Tabellen visar enbart estimat ur Factset. Dessa är inte justerade för effekterna av leasingredovisning enligt IFRS16, och skiljer sig därmed från våra prognoser.

 

Slutsats

Den norska Europris-kedjan fortsätter gå urstarkt, men avgörande för aktien är att koncernen även lyckas få ordning på svenska ÖoB under kommande år. Här stiger förlusterna mer än vi räknat med, men det är fortfarande svårt att avgöra om åtgärderna biter.

Det gör oss lite mer osäkra, och vi tror nu det kommer ta något längre tid att få ordning på ÖoB. Nollresultat till 2027, skissar vi på. Då landar rörelsemarginalen kring 9,5% när vi justerat siffrorna för leasingkostnader. På våra prognoser innebär det att aktiens värdering faller från dagens 15 gånger rörelseresultatet, till omkring 11 gånger för 2027.

Blir det verklighet ser aktien fortfarande lågt värderad ut jämfört med exempelvis Rusta eller Clas Ohlson. Vi behåller därför vårt köpråd för aktien, men kommer fortsätta följa norrmännens försök att få ordning på ÖoB.

Tio största ägare i Europris (NOK) Värde (MNOK) Andel
Folketrygdfondet 2 207 14,5%
Fidelity Investments (FMR) 1 365 9,0%
Alfred Berg Kapitalforvaltning 1 114 7,3%
DNB Asset Management AS 855 5,6%
Storebrand Asset Management 629 4,1%
Vanguard 588 3,9%
Holberg Fonder 466 3,1%
SR-Forvaltning AS 458 3,0%
KLP Kapitalforvaltning AS 455 3,0%
Arctic Asset Management 331 2,2%
Fem största insiders utanför topp tio Värde (MNOK) Andel
Espen Eldal 57 0,4%
Tom Vidar Rygh 56 0,4%
Øyvind Haakerud 16 0,1%
Pål Wibe 13 0,1%
Jon Boye Borgersen 11 0,1%
Källa: Holdings Totalt insynsägande: 1,2%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser