7 frågor: vd Marcus Lindqvist
Utvecklingen i Nelly övertygar med god tillväxt och sex lönsamma kvartal i rad. Vad har ni förändrat?
– Nelly är i dag mer geografiskt fokuserat efter att vi drog oss ur delar av Europasatsningen för några år sedan. Med ökad lagereffektivitet har vi trimmat ner kostnaderna för varuhantering och distribution betydligt. Vi har omförhandlat avtal och jobbat mycket med hur vi hanterar prissättning, framför allt reahanteringen. Slutligen har produktmixen förändrats, där vi har utökat vårt eget sortiment som har högre basmarginal.
Hur mycket kan ni öka det egna varumärket NLY som andel av försäljningen?
– Det beror på hur vi vill vidareutveckla bolaget. Nuvarande nivå kring 42 procent ger en ganska bra balans och är inte så långt ifrån där vi vill vara, möjligen plus några procentenheter. Vi ska inte göra om Nelly.com till att enbart sälja våra egna varumärken, eftersom våra kunder vill kunna köpa kombinationen av våra och andras varumärken. Frågan är snarare hur snabbt vi kan expandera NLY utanför vår egen kanal, men det är inget vi guidar kring i nuläget.
Hur ska ni få segmentet HSNG att växa igen och öka marginalen?
– Vi har bytt företagsledning och utvecklar vår omnikanalstrategi. Vi har våra egna sajter Gymgrossisten.com och Bodystore.com, men säljer även via Sats, Ica, Coop och 33 franchisebutiker. Mycket av försäljningen av kosttillskott har flyttat och blivit något som man vill kunna köpa i samband med träning. Då måste man finnas där folk tränar.
Har ni gjort något med produktutbudet?
– HSNG har historiskt varit duktiga på proteinpulver vilket är en basprodukt, men vi kan göra mycket mer inom dryck och bars. En hel del produktutvecklingsarbete pågår inom vårt eget varumärke Star Nutrition och under hösten har en förnyad produktportfölj lanserats.
Hur går utvärderingen av de strategiska alternativen för HSNG?
– Det här segmentet skulle må bra av att konsolideras, då det finns ganska många aktörer på en relativt liten marknad. Det är en kompetenskrävande verksamhet med vissa regleringar att förhålla sig till. Vi är öppna för strukturaffärer eller partnerskap, både bland tillverkare och på försäljnings- kanalsidan.
Det är många aktörer som ger sig in i konsumentkreditsektorn, vad har ni för fördelar inom QFS?
– Vår stora fördel är tillgången till kundflöden i koncernen. I nuläget passerar cirka 4 miljoner transaktioner per år genom QFS av koncernens totala 7,5 miljoner. Det ger oss ett ständigt kundflöde som kanske inte bara är fakturering eller delbetalning av transaktionen utan även potentiella privatlån. Tillgången till kunder via vår marknadsplats ger en lägre kundförvärvskostnad än via andra kanaler.
Finns det någon missuppfattning angående Qliro på aktiemarknaden?
– Många kopplar fortfarande ihop Qliro och likställer det med Cdon, så som Cdon var en gång i tiden när man sålde cd-skivor, spel och dvd med eget lager. Kanske har man inte uppfattat renodlingen som Qliro jobbat med en tid och förstått utvecklingen i marknaden med marknadsplatsers position.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.