A-com ljus i Internetmörkret
Trots dotcomdöden och kris bland internetkonsulterna så kommer det locktoner från A-com.
”Vi känner ingen efterfrågeminskning. Tvärt om”, säger Thomas Hvid.
Affärsområdet Interactive det snabbast växande och står idag för knappt en fjärdedel av byråintäkten.
”Kunderna har blivit mer professionella. Det gör att traditionella internetkonsulter inte längre får de stora generella uppdragen. Teknikuppdragen går till WM-data och liknande, strategiuppdragen till Andersen Consulting och uppdragen som handlar om gränssnitt och kommunikation går till specialister som A-com”, säger Thomas Hvid.
Thomas Hvid säger att A-com kommer att gå med vinst i år och att tillväxten hamnar långt över de 30 procent företaget lovat tidigare. Inom två år ska vinstmarginalen ligga på 20 procent.
Att det går bra för A-com märks dock inte på aktiekursen. Bolaget noterade en toppkurs i januari med 273 kronor per aktie. Idag handlas aktien i 43 kronor.
”Inget har förändrats i bolaget sedan kursen var uppe så högt. Vi går bättre nu än vad vi gick då”, säger Thomas Hvid.
”I början åkte vi snålskjuts på internetintresset och den så kallade nya ekonomin. Aktien kunde gå upp med 100 kronor på en dag.”
”Men sanningen kommer alltid ikapp. Jag tycker Enskilda Securities gjorde en bra bedömning när de satte priset 95 kronor per aktie. Nu tar aktien omotiverat mycket stryk”, säger Thomas Hvid, som själv tillhör bolagets huvudägare.
Räkenskapsåret, som för A-coms del slutade i juli, slutade med en förlust på 2,3 miljoner kronor exklusive good-will.
Thomas Hvid förklarar förlusten med för snabb expansion inom Interactive.
”Vi startade 20 bolag på ett år. Det drar ned marginalerna. Men vi arbetar enligt en metod där varje nystartat bolag ska vara lönsamt inom tolv månader. Och så kommer det att bli.”
A-com har vidare investerat 40 miljoner kronor i att utveckla metoder och programvaror för att ta fram processer för kommunikation.
”Vi har drygt 40 personer som arbetar med forskning och utveckling inom det här området. Vi utvecklar till exempel ett system för kommunikationsplanering tillsammans med försäkringsbolaget If. Det handlar om att kodifiera kommunikationsprocesser.”
”Vi är relativt ensamma om att arbeta med det här. Det kommer att ge oss ett betydande strukturkapital”, säger Thomas Hvid.
A-com har dock några plumpar i protokollet. Bland annat har stora planer på utlandsexpansion som gått mycket långsammare än beräknat.
”Det var svårare än vi trodde och kostar pengar. Och läget på kapitalmarknaden gör att det inte finns något utrymme för en nyemission. Vi tar därför expansionen i den takt vi orkar med. Vi har kvar visionen att bli en viktig spelare i kommunikationsbranschen i Europa.”
A-com har hittills etablerat varumärkeskonsulten Differ i England. IT-säkerhetsföretaget Defcom finns i England, Frankrike, Tyskland och Spanien. Och reklamwebbyrån Collaborate finns i USA. Byråer finns också i Helsingfors och Oslo.
PR är ett annat område där A-com misslyckats. Pr-branschen växer med över 20 procent per år. PR är dessutom en viktig komponent i de så kallade A-teams, grupper med olika specialister, som tar sig an större uppdrag inom integrerad kommunikation.
”Jag vet inte varför vi inte har lyckats inom PR. Men jag har gett mig tusan på att vi ska bli bra på det. Vi kartlägger de bästa informationsdirektörerna i Norden nu. De får erbjudanden nu. Jag räknar med att vi ska vara på banan inom ett halvår.”
Ett annat bakslag för A-com var när nyckelpersoner på reklambyrån Hollingworth Mehrotra slutade och tog kunder och personal med sig. Frågan har väckts om konsultföretag som är beroende av nyckelpersoner hör hemma på börsen. Avhoppet ledde också till infekterade rättsprocesser och pajkastning i medierna.
Nu pågår en skiljedomsprocess, som väntas bli klar före sommaren. A-com har skadeståndskrav som enligt Ekonomi24s uppskattning ligger mellan 50 och 100 miljoner kronor på avhopparna. Men det är osäkert om man lyckas få några pengar.
Mats Paulsen
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.