Analys: Astrazeneca vs Pharmacia

Ekonomi24 låter Astrazeneca utmana Pharmacia på en börsmatch. Läkemedelsbolagen har gått bra på börserna det senaste året och stigit i takt med att teknologiaktierna rasat. Nu verkar intresset svalna. Den senaste veckan har flera läkemedelsanalytiker justerat ner sina rekommendationer på Pharmacia. Samtidigt ökar intresset för Astra som presenterar sin senaste forskning för analytiker på tisdag.

Tävlingen sker i fem ronder.

Rond ett: Marknadsposition.

Läkemedel är fortfarande en tillväxtbransch med tillväxttal i närheten av 10 procent per år. Det är fortfarande en fördel att finnas på USA-marknaden där läkemedelspriserna är högre liksom läkemedelsindustrins vinster. Diskussioner kring parallellimport av billigt läkemedel från framförallt Kanada och prispressande inköpsorganisationer som HMO:s kan tillfälligt skrämma placerare men förtar ändå inte vikten av att finnas i USA.

Både Pharmacia och Astra har drygt hälften av sin försäljning på den amerikanska marknaden. Det kommer att förändras. Pharmacia växer snabbt i USA med hjälp av Celebrex, en antiinflamatorisk storsäljare som kom in via samgåendet med Monsanto i våras.

För Astrazeneca är utvecklingen den motsatta. Det viktiga amerikanska patentet på det storsäljande magsårsmedlet Losec går ut nästa år. Tappet ska Astrazeneca kompensera med nya läkemedel, bland annat Nexium. Pharmacia har en fördel, om än knapp. Ronden slutar med seger till Pharmacia. Ställning 1-0.

Rond 2 – forskningsportföljen.

Astrazenecas forskningsportfölj utpekas ofta som en av de mest intressanta i läkemedelsindustrin. Det nya nu är att datumet då de kommande substanserna ska godkännas rycker närmare. I vår kommer studier som kan visa att Zenecas så kallade superstatin mot höga kolesterolvärden är mer effektivt än Lipitor, storsäljaren från Pfizer. Produkten når marknaden 2002. Frågan är förstås om bra testresultat räcker för att superstatinet ska kunna hävda sig mot Lipitor. Försäljningen väntas nå över 15 miljarder kronor redan 2004. En annan viktig produkt är ODTI som är en ny behandling av blodproppar, Iressa mot cancer samt Viozan mot astma.

Även Pharmacia bedöms idag ha en både bred och stark forskningsportfölj. Under de närmaste åren väntas bolaget kunna leverera sex nya produkter per år. De två viktigaste är Parcoxib mot all form av smärta, exempelvis i samband med en operation, samt Valdecoxib mot smärta i samband med ledgångsreumatism.

Båda bolagen ser ut att ha bra forskningsportföljer. Astras mer spännande innehåll på kort sikt förtas av den hårda konkurrensen inom hjärta-kärlområdet. Båda för poäng. Ställning 1-1.

Rond 3: Dagens läkemedelsportfölj.

Astrazeneca har en bred portfölj med inriktning på flera olika terapiområden där hjärta-kärl och magetarm är de ledande, följt av cancer. Problemet är att patenten snart går ut för flera produkter vilket sänker försäljningstillväxten. Magsårsläkemedlet Losec, som står för 40 procent av Astrazenecas försäljning, och storsäljaren Zestril, mot högt blodtryck, förlorar sina patent inom något år. Det öppnar för lågpriskonkurrenter samtidigt som en eventuell förlängning av patentet med ett halvår i USA kan betyda flera miljarder kronor i extra intäkt.

Astrazeneca hoppas att en del av försäljningen från Losec ska tas över av magsårsläkemedlet Nexium. Analytikernas förväntningar på den årsliga försäljningen spänner från 800 miljoner dollar till tre miljarder dollar. Slaget om Europa verkar redan förlorat, lanseringen av Nexium i Sverige har gått trögt och i Tyskland har redan hälften av Losec-patienterna förlorats till billigare kopior. Istället är det USA-marknaden som avgör. Där bedöms både läkare och patienter vara mer intresserade av Nexium. Å andra sidan lär konkurrensen bli hårdare från Loseckopior.

Astrazeneca har andra tillväxtmotorer. Hit hör Atacand, ett läkemedel mot högt blodtryck som hävdat sig väl i studier jämfört med Cozaar, Mercks storsäljare som väntas sälja för 1,7 miljarder dollar i år. Men Atacand har kommit ut senare på marknaden och väntas nå en försäljning på 800 miljoner dollar-1 miljard dollar per år som mest. Stora förhoppningar finns även kring cancermedlen Arimidex och Casodex samt Zomig mot migrän. Tillsammans står dessa fyra läkemedel för cirka 10 procent av bolagets omsättning och har en ökningstakt med 40 procent per år.

Analytikerna räknar med att Astrazenecas försäljning-och vinsttillväxt stannar på drygt fem procent under den kommande treårsperioden, med ett tapp år 2002 på 5-10 procent då Losecförsäljningen sjunker.

Pharmacia befinner sig i en mer gynsamm situation. Bolaget är i början av en lång patentcykel där majoriteten av läkemedlens patent går ut först mellan 2011 och 2014. Celebrex (Celebra i Sverige), för behandling av ledgångsreumatism, som kom in via förvärvet av Monsanto i vintras har visat sig bli ett verkligt lyckokast. Medlet står redan för cirka 20 procent av Pharmacias läkemedelsförsäljning. Globalt nådde Celebrex en försäljning på 1,8 miljarder dollar under årets första nio månader vilket överträffade läkemedelsanalytikernas förväntningar. Patentet går ut 2013.

Utöver detta finns cirka sju läkemedel som omsätter vardera mellan 3 och 4 miljarder kronor per år och det finns en fortsatt god tillväxt i dessa. Analytikerna räknar med att Pharmacia när en vinsttillväxt på cirka 20 procent per år de närmsta tre-fyra åren.

En ren promenadseger för Pharmacia. Ställning: 2-1 till Pharmacia.

Rond fyra: Vinsttillväxten

Pharmacia spås nå en vinsttillväxt på över 20 procent per år fram till 2003. Astra, som 2002 drabbas av fallande försäljning och vinst när Losecpatentet löpt ut, når bara upp till en genomsnittlig vinsttillväxt på sex procent. Vinsttillväxten tar fart först 2003 då den ånyo når tvåsiffriga tal. Skillnaden är dock inte fullt så stor. En del av Pharmacias vinstökning återspeglar besparingar i spåren av fusionen med Monsanto. Det ställer frågetecken kring den verkliga kvaliteten i vinstutvecklingen på sikt. Å andra sidan dras Pharmacias tillväxtsiffra ner av att Pharmacia fortfarande konsoliderar agrokemiverksamheten. Pharmacia vinner igen, även om marginalen är knappare än väntat. Ställning 3-1 till Pharmacia.

Rond fem: Aktiekursen.

Pharmacia har ett P/e-tal på 36 medan Astrazeneca handlas till ett P/e-tal på 27 utifrån vinstförväntningarna för år 2000. Branschsnittet ligger på 33. Om P/e-talet istället sätts i relation till vinsttillväxten framstår Pharmacia som lågt värderat medan Astrazeneca är högt värderat jämfört med andra läkemedelsbolag. Det verkar nästan som om Astra har varit för bra på att kommunicera budskapet kring den starka forskningsportföljen, något som skruvat upp förväntningarna.

Utfallet blir en ny poäng till Pharmacia som därmed drar ifrån med fyra poäng mot en. Ett förvärv av Pharmacia-aktier verkar därmed vara ganska riskfritt för den som långsiktigt vill äga läkemedelsaktier och vågar stå emot aktiemarknadens sektorspel där förtroende för teknologiaktier plötsligt kommit tillbaka.

Betyder det att Astrazeneca-aktien är en solklar säljkandidat? Sannolikt inte, snarare att det kan finns anledning att hårdbevaka bolaget tills det presenteras information som ger vägledning kring vinstutsikterna framöver. Dit är det sannolikt några kvartal. Den riskvillige köper Astra på spekulation, andra avvaktar och väljer Pharmacia.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.