Analys: Clas Ohlson vinnaraktie på sikt

Clas Ohlson är en kvalitetsaktie. Efter Hennes & Mauritz är det börsens mest välskötta bolag i detaljhandelssektorn. Smakar det så kostar det. Aktien är högt och rimligt värderad. Den starka konsumtionskonjunkturen och fetare marginaler motiverar dock köp på ett års sikt.

Clas Ohlson från Insjön är i mångt och mycket det perfekta handelsföretaget. Med känslig affärsnäsa har företaget plockat ihop ett säljande sortiment med 15 000 ”gör-det-själv-artiklar”. Via butik, postorder och internet distribueras och säljas de till konkurrenskraftiga priser.

Bolaget har lyckats kombinera höga vinstmarginaler på över 10 procent med att snurra kapitalet i bästa Hennes & Mauritz-klass. De två viktigaste ingredienserna för ett lönsamt handelsföretag. Addera hög tillväxt och ett känt varumärke så har du en vinnare. De som tecknade förra hösten har också fått se sina aktier trefaldigas i värde.

Bolags mål är att öka försäljning med 15 procent och etablera 2-4 nya butiker varje år. I fjol startades fyra butiker. Lika många finns det kontrakt på i år. Det verkar vara en sund affär. Enligt bolaget kostar en etablering 12-14 Mkr. Räknat på att en genomsnittsbutik omsätter 60-70 Mkr per år och har en vinstmarginal på 10 procent tar det uppskattningsvis runt fyra år att få tillbaka pengarna.

Något tak för expansionen finns inte de närmaste åren. ”Det finns inget som hindrar att vi växer i Sverige och Norge”, säger VD Gert Karnberger. Och när de stora orterna tagit slut säger han att det kan bli aktuellt med ett småbutikskoncept med begränsat sortiment.

Fler butiker betyder inte bara försäljningstillväxt. Eftersom skalfördelarna är betydande är det även mumma för marginalerna. Storlek ger bättre förhandlingssits mot underleverantörer och hyresvärdar, centrallagret kan skötas effektivare och kostnaderna för marknadsföring kan slås ut på en större massa. Något som Clas Ohlsons marginaler skvallrar om. De har i takt med expansionen ökat varje år sedan 1996.

Ett annat skäl är bolagets successiva omstöpning från postorderföretag, där marginalerna är låga, till ett företag med butiksförsäljning där marginalerna är bättre. Den snabba försäljningsökningen via internet kan i för sig ändra detta. Ännu är den endast 2 procent av omsättningen, men har dubblerats det senaste året enligt Gert Karnberger. Men så länge butiksförsäljningen i kronor räknat växer snabbare än den via internet stiger marginalerna.

Aktien:

Clas Ohlson lyckas kombinera snålhet och effektivitet med expansion. I dagens kurs, 325 kronor, ligger förväntningar på 20-25 procentig försäljningstillväxt de närmaste åren och uthålliga vinstmarginaler på i snitt 10 procent. Det ser rimligt ut. Förra veckans delårsrapport varnade för etableringskostnader i nästa kvartal (augusti till oktober). I det riktigt korta perspektivet kan det pressa aktien. Men på ett års sikt bör en stark privat konsumtion och allt högre marginaler få igång aktien igen.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.