Antonias e-handelsbolag håller huvudet kallt
E-handelsföretaget Sumo, vars affärsidé är att sälja sällanköpsvaror som video, TV och hemelektronik på nätet, betraktas ofta som ytterligare ett av Spraykoncernens blödande dotterbolag vilket inte är helt rättvisande.
”Man kan väl säga att vi har vuxit upp under Spray-koncernens tak men nu står på egna ben. Nyligen flyttade vi dessutom ifrån dem fysiskt, till egna lokaler, och förutom att de är delägare är vår enda anknytning till dem att vi har strategiska samarbeten med några av deras e-handelsvarumärken som t ex Toga och Ingo”, säger VD Ola Strömberg.
För även om Spray står som ägare till en tredjedel av bolaget har de en lika stor och betydligt mer etablerad och finansiellt stark ägare i Axel Johnsons-koncernens riskkapital Novax. Resterande tredjedel ägs av ett gäng privata investerare, och med den nuvarande ägarbilden finns inget behov att ingå några av de e-äktenskap det nu spekuleras vilt kring.
”Vi har inget akut behov av nya pengar utan räknar med att klara oss på dem vi har till slutet av nästa år. I dagsläget ligger våra intäkter kring någon miljon i månaden och i december hoppas vi kunna redovisa dubbelt så stor försäljning som vi hade i början av året. Året därpå räknar vi med att ytterligare dubbla försäljningen, och därefter når vi förhoppningsvis break-even”, säger Ola Strömberg.
Bedömare menar att de som vill tillhöra e-handelns vinnare närmaste året måste liera sig med en traditionell offline-handlare, och i Sumos fall ligger tanken nära till hands med ett samarbete med Åhléns som även det ägs av Axel Johnson-gruppen.
”Än så länge har vårt samarbete inte hunnit särskilt långt, men vi håller på att se över det och det är troligt att vi kan göra något ihop framöver”. När e-handeln uppnår de riktigt stora volymerna är den centrala frågan i de diskussioner som omger e-handeln och Ola Strömberg anger säkra betalningsmetoder och bredband som de faktorer som kommer att sätta fart på handeln.
”Boomen för näthandel kommer, det är det inget snack om. Marknaden har sansat sig och man inte talar om 18 000 procents tillväxt längre, vilket är bra för branschen. Men om två-tre år tror jag att e-handeln har tagit över 25-30 procent av den traditionella handeln i vårt segment”. Sumos besöksiffror för augusti låg på 134 000 unika besök, vilket är en kraftig ökning från julisiffrorna på 97 000. Dessutom har man en kundbas på 50 000 medlemmar som man kommer att bearbeta aktivt det närmaste året. ”Vi har en återköpsfrekvens på 20-25 procent, vilket vi tycker är rätt bra med tanke på att våra varor är s k sällanköpsvaror. Att e-handelsbolag skryter med sina medlemsantal är inte ovanligt, men medlemmar i sig är inte värt något förrän man kan tjäna pengar på dem. Det tror jag att många kommer att få erfara närmaste tiden”.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.