Astra-Zeneca: Zeneca löser inte Astras problem

Svagheten i fusionen mellan Astra och Zeneca är att den intelöser problemet med ett alltför stort beroende av produkter somsnart förlorar sina patent. Kursen kan därmed få svårt attlyfta.

Det finns positiva faktorer att ta fasta på när Astra och Zenecagår ihop. Forskarna verkar tro på upplägget. Det är viktigt.Sammanslagningar brukar annars leda till oro i organisationenoch forskarflykt. Astra har också goda erfarenheter av brittiskabolag efter förvärvet för några år sedan av Fisons forskning iStorbritannien. Kulturellt verkar Astra och Zeneca passa braihop. Astra-Zeneca får en stark ställning på den amerikanskamarknaden, som är störst och växer snabbast. Med en säljstyrkapå 4.000 personer är man betydligt större än exempelvisPharmacia & Upjohn, som brukar betraktas som ett amerikansktföretag. Bara Pfizer har fler säljare i USA än Astra-Zeneca.

Huvudproblemet kvar

Negativt är att fusionen inte gör något åt det som är både Astraoch Zenecas huvudproblem, nämligen ett stort beroende av någraprodukter som är på väg att tappa sitt patentskydd. Därmed blirdet fritt fram för lågpriskonkurrenter och det brukar leda tillsmärtsamma försäljningsras, särskilt i USA som har en välutvecklad marknad för billiga synonympreparat.Magsårsmedlet Losec svarar för drygt 50 procent av Astrasförsäljning. Zenecas största produkt heter Zestril (mot högtblodtryck och hjärtsvikt) och utgör 25 procent av bolagetsläkemedelsförsäljning. Både Losec och Zestril förlorar sinapatent i USA år 2001. Till detta kommer att Zenecasbröstcancermedel Nolvadex tappar sitt patentskydd 2002. Dessatre produkter utgör tillsammans 45 procent av försäljningen iAstra-Zeneca. Det finns också risk för lågpriskonkurrens inomnågot år för ytterligare två storsäljare från Zeneca,narkosmedlet Diprivan och prostatacancermedlet Zoladex.Astra-Zeneca är mest exponerat mot patentutgångar av de störreläkemedelsbolagen, och oron för vad som händer kommer att pressaned kursen på Astra-Zeneca de närmaste åren. Särskilt på kortsikt kommer det inte att lanseras särskilt många nya produkterfrån koncernen. Det finns bara sex produkter i fas III, alltså isen forskningsfas och nära lansering; fem av dem från Astra. Destora konkurrenterna har mer nyheter på gång.

Samma läge som nu

Inte förrän kanske tidigast 2002 och framåt kanproduktportföljen i bästa fall bidra med en rad nylanseringar,de flesta från Astra som har flera produkter också i tidig fas.Avgörande blir hur marknaden ser på ersättaren till Losec(perprazol), alltså samma läge som nu för Astraaktien. Fusionenändrar egentligen ingenting i grunden.Mot denna bakgrund kan man fråga om Astra valt rätt partner? Detfinns läkemedelsbolag som kanske hade kompletterat Astra bättreprodukt- och forskningsmässigt. Några analytiker hade hellresett ett samgående med Smithkline Beecham. Det hade givit enstark ställning inom området centrala nervsystemets sjudomar(CNS), där Astra satsat hårt men ännu inte har några produkter.Zeneca tillför inte så mycket inom CNS. Ett annat område somAstra talat om att stärka är hjärta/kärl, den störstadelmarknaden på läkemedelsområdet. Här hade tyska Bayer varitett alternativ. Zeneca har prioriterat ned sinhjärt/kärlforskning (där bolaget från början nådde sinaframgångar) och har ett fåtal projekt i klinisk fas. Iställethar det satsat hårt på cancer, där det är nummer två påmarknaden, efter Bristol-Myers Squibb. Cancer är ett svårtområde och ännu har ingen lyckats få fram någon riktigstorsäljare. Det finns inget cancerpreparat bland världens 20mest sålda läkemedel.Säkert har Astra och huvudägaren Investor övervägt alternativtill Zeneca. Smithkline Beecham kan ha fallit bort eftersombolaget är betydligt större än Astra. Det hade då blivit ettuppköp av Astra och makten hade hamnat hos Smithkline Beecham.Av samma skäl föll nog företag som Glaxo Wellcome och Rochebort, båda annars pigga på att göra förvärv.Bayer är ungefär lika stort som Astra inom läkemedel. Men Bayerär en kemikoncern där läkemedel bara utgör ungefär en fjärdedelav omsättningen, vilket komplicerar en affär. Även tyska Hoechstlär ha varit med i diskussionen.

Det fanns en annan väg

Hade Astra kunnat fortsätta på egen hand? Ja, men det hadekrävts inlicensiering av produkter, strategiska allianser medandra läkemedelsbolag och kompletterande köp av produkter ochforskning. Det finns företag som tillämpat den strategin medstor framgång, exempelvis Pfizer, (fjolårets företag i USAenligt tidskriften Forbes).Pfizer var illa ute i början på 1980-talet och led avprodukttorka. Man valde då att inlicensiera en tysk hjärtmedicin(Adalat från Bayer). Den modifierades och blev en stor framgångi USA, under namnet Procardia. Pfizer gjorde också enstorsatsning på forskningen och drog igång olika former avsamarbeten. Bland annat säljer man det kolesterolsänkande medletLipitor, som tagits fram ihop med Warner-Lambert, och blivit enstor framgång. Med japanska Eisai finns ett samarbete, som giviten ny produkt mot Alzheimers sjukdom (Aricept). Tillsammans medMonsantos läkemedelsdotter Searle ska Pfizer i år lansera ettnytt inflammationsdämpande medel (Celebrex), utan debiverkningar i form av magsår som brukar följa. Det kan bli enny storsäljare.Pfizers öppna attityd till olika former av samarbete, både iforskningen och marknadsföringen, kan vara en förklaring tillatt företaget hela tiden kunnat växa av egen kraft.Det finns ett jämnt flöde av nya produkter och det var nog ingentillfällighet att fjolårets mest omtalade läkemedel,impotensmedlet Viagra, tagits fram av just Pfizer.Astra och Zeneca betraktas som ganska inåtvända företag. Deföredrar att göra det mesta i egen regi. Enligt Lehman Brothershar de båda bolagen dessutom inte samma framskjutna position somde stora konkurrenterna vad gäller moderna metoder för att tafram nya läkemedel, exempelvis inom gentekniken.

Patenten löper ut

Astra-Zenecas tio största produkter,(A=Astra, Z=Zeneca), försäljningen i miljoner pund (1998) samttid för patentutgång på den viktiga USA-marknaden.

För- Patent-Produkt Område säljn. utgångLosec (A) Magsår 2288 2001 (okt)Zestril (Z) Högt blodtryck 645 2001 (dec)Diprivan (Z) Narkos 645Pulmicort (A) Astma 419Zoladex (Z) Prostatacancer 414 2000 (jun)Nolvadex (Z) Bröstcancer 324 2002 (aug)Tenormin (Z) Högt blodtryck 313Seloken (A) Högt blodtryck 265Plendil (A) Högt blodtryck 210Casodex (Z) Prostatacancer 168Not: För Zoladex finns en ny långverkande beredningsform, varspatent går ut 2005. För Diprivan finns risk för generiskkonkurrens från mitten av 1999.

Källa: Salomon Smith Barney.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.