Auktion
Auctionet: Utmanar auktionshusen med tech som vapen

”Mjukvara, fakturering och logistik är aktiviteter konstfolket gärna lämnar åt tredje part”, säger Niklas Söderholm, VD och grundare av Auctionet som sedan starten år 2011 växt till 300 anställda och en klubbad omsättning på över miljarden för de 53 anslutna auktionshus i nätverket. Det har relativt obemärkt gjort dem större än de gamla auktionshusen.
Auctionets affärsidé är att inte bara samla medlemmarna i nätverket på en digital plattform. Istället tar man sig an hela verksamheten, från den marknadsföring som görs för att hitta objekt, till logistik och administration. När ett auktionshus ansluter sig genomför Auctionet ett regelrätt konsultprojekt hos den nya medlemmen för att effektivisera, må vara genom att man köper in rullbrädor till lagergolvet eller att man förbättrar administration och HR-processer.
”Hittills är det bara vi som orkat ta hela greppet”, säger Söderholm, som byggde upp Bukowskis onlinemarknad innan han startade Auctionet. Han kallar samarbetena inom nätverket ”mer av en symbios” där auktionshusen kan hantera hela sin verksamhet.

man skriver exklusivitetsavtal med medlemmarna är det möjligt för olika auktionshus att dela best practice med varandra genom samtal och personalbyten. Särskilt mindre auktionshus kan ofta göra snabba lönsamhetsvinster och för dessa samt fördelen att nå ut till en större marknad betalar medlemmarna 5% av sin klubbade omsättning, plus 64 kr per sålt objekt.
Med sitt stora symbios-närtverk är Auctionet väl positionerat att utnyttja stordriftsfördelar på logistiksidan. Redan idag skeppar man 250 000 föremål per år mellan 200 länder vilket gör att man kan erbjuda fasta leveranspriser till kund redan vid köpet, något som är svårt både för enskilda auktionshus och de nätverk som bara samarbetar kring sin onlinenärvaro.
Auctionets modell har lockat riskkapital från Novax (Axel Johnson AB) och miljardärer som Martin Bjäringer, Henrik Ekelund och Jonas Nordlander.

Friskt kapital har möjliggjort en expansion av nätverksstrategin till regelrätta uppköp. Bland annat äger Auctionet idag Crafoord Auktioner, Göteborgs Auktionsverk och The Auction Hub i Storbritannien. Det mest högprofilerade köpet, som slungat in Auctionet mitt i centrum av branschen, var dock fjolårets köp av Stockholms Auktionsverk för en okänd summa.
”Det är inte vår basmodell att äga men ibland dyker möjligheter upp som man inte kan gå miste om. Vi är måna om att de lokala entreprenörerna har fortsatt ägande i verksamheten”, säger Söderholm som tillsammans med medgrundaren Tom Österman och övriga ledningen fortfarande äger runt 50% av Auctionet.
Han svävar litet på målet om varför man gjort avsteg från en framgångsrik kärnaktivitet som fortfarande har stora europeiska landytor att erövra, men det ligger nära till hands att han ser en räcka turnarounds framför sig.
”Auctionets strategi är att köpa upp auktionshus på dekis och snabbt få dem lönsamma”, som en branschexpert uttrycker det med anledning av att Stockholms Auktionsverk trots sin stolta historia hade svåra lönsamhetsproblem under förre ägaren, danska Lauritz.com. För att vända skutan har Auctionet engagerat Li Pamp, känd konstexpert, som den ”lokala entreprenören”.

Attraktivt mellansegment
Utöver att man föredrar tätt samarbete i nätverket har Auctionet gjort ytterligare en analys som skiljer sig från många konkurrenters: man anser att mellansegmentet, med objekt för 1 000 – 100 000 kronor, är särskilt attraktivt. Medan det billigare segmentets låga snittpriser sänker marginalerna efter dyr hantering, och Fine Arts-segmentet är alltför beroende av relationer och konjunktur, ser Söderholm vinster i stor volym på mellannivå.
Hittills har han träffat rätt. Ifjol växte Auctionet med 80% och har idag 3,4 miljoner besök per månad på sin hemsida, med 600 000 registrerade köpare. Söderholm uppskattar att det kommer att driva upp omsättningen till runt 300 miljoner kronor i år, 50% mer än man förväntade sig förra våren när man köpte Stockholms Auktionsverk. Siktet ligger både på ökat utbyggande av nätet och vidare uppköp i Sverige och övriga Europa där Söderholm tror att det finns utrymme att pressa köparprovisionen till Sveriges lägre snitt.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.