Auktion
Auctionet: Utmanar auktionshusen med tech som vapen
”Mjukvara, fakturering och logistik är aktiviteter konstfolket gärna lämnar åt tredje part”, säger Niklas Söderholm, VD och grundare av Auctionet som sedan starten år 2011 växt till 300 anställda och en klubbad omsättning på över miljarden för de 53 anslutna auktionshus i nätverket. Det har relativt obemärkt gjort dem större än de gamla auktionshusen.
Auctionets affärsidé är att inte bara samla medlemmarna i nätverket på en digital plattform. Istället tar man sig an hela verksamheten, från den marknadsföring som görs för att hitta objekt, till logistik och administration. När ett auktionshus ansluter sig genomför Auctionet ett regelrätt konsultprojekt hos den nya medlemmen för att effektivisera, må vara genom att man köper in rullbrädor till lagergolvet eller att man förbättrar administration och HR-processer.
”Hittills är det bara vi som orkat ta hela greppet”, säger Söderholm, som byggde upp Bukowskis onlinemarknad innan han startade Auctionet. Han kallar samarbetena inom nätverket ”mer av en symbios” där auktionshusen kan hantera hela sin verksamhet.
Prenumerera
Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.
Premium
- Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
- Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
- Över 500 aktieanalyser per år
- Unika investeringsverktyg och portföljer
- Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
- Och mycket mer
Vill du se fler alternativ? Läs mer här