Auctionet: Utmanar auktionshusen med tech som vapen

Med techmiljardärer i ryggen har Auctionet på kort tid blivit Sveriges största största auktionshus sett till omsättning. Fjolårets prestigeköp av Stockholms Auktionsverk skapade rubriker, men det är de halvdyra objekten som är bolagets kassako.
Auctionet: Utmanar auktionshusen med tech som vapen - Niklas Söderholm
Niklas Söderholm

”Mjukvara, fakturering och logistik är aktiviteter konstfolket gärna lämnar åt tredje part”, säger Niklas Söderholm, VD och grundare av Auctionet som sedan starten år 2011 växt till 300 anställda och en klubbad omsättning på över miljarden för de 53 anslutna auktionshus i nätverket. Det har relativt obemärkt gjort dem större än de gamla auktionshusen.

Auctionets affärsidé är att inte bara samla medlemmarna i nätverket på en digital plattform. Istället tar man sig an hela verksamheten, från den marknadsföring som görs för att hitta objekt, till logistik och administration. När ett auktionshus ansluter sig genomför Auctionet ett regelrätt konsultprojekt hos den nya medlemmen för att effektivisera, må vara genom att man köper in rullbrädor till lagergolvet eller att man förbättrar administration och HR-processer.
”Hittills är det bara vi som orkat ta hela greppet”, säger Söderholm, som byggde upp Bukowskis onlinemarknad innan han startade Auctionet. Han kallar samarbetena inom nätverket ”mer av en symbios” där auktionshusen kan hantera hela sin verksamhet.

Prenumerera

Detta innehåll kan läsas av dig som är prenumerant.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här