Bäddat för storbråk mellan Volvo och fonderna

Volvo tänker inte dela med sig till de fyra svenska institutioner som gjort anspråk på få del av Volvos vinst när Scaniaaktierna säljs till Volkswagen. Därmed är det bäddat för en strid som handlar om upp till 2 miljarder kronor

Volvo bekräftar att man haft kontakter med Volkswagen om att sälja sin aktiepost i Scania motsvarande 45 procent av kapitalet och 31 procent av rösterna.

Det var ett av de krav som EU-komissionen ställde på Volvo när den godkände köpet av Renaults lastvagnsdivision. Den 28 mars i år köpte Volkswagen större delen av Wallenbergbolaget Investors post i Scania för 370 kronor per aktie. Från och med den 28 september, då sex månader passerat, är det fritt för VW att gå vidare och köpa resten utan att behöva betala samma pris till de övriga aktieägarna.

Den väntade affären aktualiserar det bråk från i våras då fyra institutioner; Fjärde AP-fonden, Sjätte AP-fonden, Skandia och Handelsbanken Fonder skrev till Volvo för att försäkra sig om en del i av vinsten när Volvo sålde sina aktier i Scania.

Bakgrunden är en midnattsräd som Volvo genomförde i januari 1999 då bolaget köpte dryga 13 procent av Scania för 195 kronor per aktie. Säljare var de fyra institutionerna som då enligt ett avtal lovades en tilläggsköpeskilling om Volvo eller någon annan la ett bud inom tolv månader.

Budet kom den 6 augusti 1999 då Volvo betalade 315 kronor för Scaniaktierna. Därmed skulle de fyra fonderna få dela på 2 miljarder, vilket var mellanskillnaden mellan budet och vad de sålt för. Men när EU-komissionen stoppade affären sprack allt.

I våras skrev fonderna ett brev till Volvo för att få till en ny uppgörelse. Men Volvo nekar blankt.

“Kraven för utbetalandet av en tilläggsköpeskilling uppfylldes aldrig så det blir inga pengar till dem. Vi följer avtalet”, säger Volvos presschef Mats Edenborg.

”Min uppfattning är att den diskussionen är avslutad”, säger han.

Men fonderna tycks ha en annan bild av läget.

”Det är en diskussion som finns kvar även om den inte förs aktivt just nu”, säger Erling Gustafsson, VD på Sjätte AP-fonden.

Men Volvo säger att diskussionen är avslutad?

”Det förstår jag, det skulle jag också säga om jag var Volvo. Men vi får ta upp det med Volvo när det blir aktuellt.”

Och det blir det när de säljer sina Scaniaktier?

”Just det”.

Volvo har betalat 267 kronor i genomnsnitt för sina Scaniaaktier och enligt Mats Edenborg är det ett krav att få tillbaka minst det.

Ett pris kring 300 kronor har nämnts som troligt. Volvo utesluter inte att få betalt i annat än kontanter, tillexempel Volkswagenaktier.

”Vi är medvetna om att det finns an rad alternativ. Just nu vill vi inte utesluta något av dem”, säger Mats Edenborg.

Enligt de eftergifter till EU-kommissionen som Volvo gått med på har bolaget tre år på sig att sälja Scaniaktierna.

”Men vi vill helst att det ska vara klart betydligt tidigare”, säger Mats Edenborg.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.