Bättre drag i Eldon

Börsen har åter fått upp ögonen för Eldon, där vinstkurvan väntuppåt efter ett mellanår. Nya order från bilindustrin ökaruppmärksamheten på bolaget.

Efter fjolårets tråkiga kursutveckling har intresset förOTC-noterade Eldonaktien återvänt. Kursen har stigit med över 25procent i år. Det finns goda skäl för uppvärderingen. Dels ärvinsten på väg upp, dels har Eldon den senaste tiden kunnatpresentera flera positiva affärsnyheter som förstärkertillväxtutsikterna, inte minst för det största affärsområdet somär biltillbehör. Till detta kommer att ledningen är försiktigtoptimistisk om en vändning i Asien där satsningen pådotterbolaget i Japan kan visa sig ligga rätt i tiden.Första kvartalet i år ökade koncernen omsättningen med sjuprocent till drygt 550 miljoner kronor och vinsten med 16procent till 33 miljoner kronor. Orderingången sägs vara bra ochledningen förutskickar ett starkt andra kvartal. För helåreträknar den med en resultatförbättring från fjolårets 132miljoner kronor. Med successivt litet bättre drag i Asien, därmarginalerna historiskt varit högre, påverkas vinsttillväxtenpositivt framöver.

Tillväxtmarknad

Resultatförbättringen hittills i år beror framför allt på attbiltillbehör, som svarar för ungefär halva koncernomsättningen,utvecklats bra med en försäljningsökning på elva procent.Bolaget har profilerat sig som marknadsledare på en riktigtillväxtmarknad, nämligen lastutrustning till bilar med Thulesom det stora varumärket. Efter köpet av amerikanska Karrite förnågot år sedan är koncernen störst i världen på takboxar. Isortimentet finns också bland annat takräcken och cykelhållare.Efterfrågan på denna typ av produkter kommer säkerligenfortsätta att öka. Intresset för en aktiv fritid är en trend somgynnar Thule.Thule räknar med att kunna öka sina marknadsandelar ochlönsamheten, trots att det finns ett tilltagande konkurrenstryckmed viss prispress som följd. Som en viktig del av strategin harbolaget knutit sig som leverantör av räcken och lasthållaredirekt till biltillverkare. Nyligen har bolaget erhållit nyaorder från Volkswagen, Volvo och General Motors/ Suzuki. Det rörsig totalt om order värda 700 miljoner kronor under fem år.Omsättningen i affärsområdet vagnar (inte fullt 20 procent avkoncernen) ökade med sex procent första kvartalet med tonviktenpå Sverige. Inom detta område är tillväxtutsikterna under 1999av allt att döma inte så stora, men det finns ett område därEldon helt klart flyttat fram positionerna. Det gäller EldonRental, uthyrning av släpvagnar. Nyligen köpte Eldon Norgesstörsta släpvagnsuthyrare. Det innebär att bolaget ärmarknadsledare både i Sverige och Norge. I Danmark finns sedanen tid ett avtal med två av de största bensinbolagen omuthyrning genom deras stationsnät. Totalt räknar Eldon med attha 6.000 utnyrningsvagnar i Skandinavien när året är slut.

Bättre marginal

Svagast har utvecklingen hittills i år varit i affärsområdekapslingar (apparatskåp och elfördelningssystem) med omkring 30procent av koncernomsättningen. Försäljningen ökade endastmarginellt första kvartalet, vilket tycks ha berott på att densvenska marknaden var svag i början av året. Däremotförbättrades marginalen tack vare lägre råvarupriser.Efterfrågeutvecklingen anses svårbedömd, men det finns segmentsom växer snabbt. Det gäller i synnerhet data- ochtelekommunikation, där fjolåret betecknats som något av ettgenombrottsår för Eldon. Här finns rimligen klaratillväxtmöjligheter.

Åt rätt håll

Eldon 1997 1998 1998 1999mkr 12 mån 12 mån 3 mån 3 månOmsättning 1947 2211 517 553Rörelseresultat 171 149 33 37Rörelsemarg, % 8,8 6,7 6,4 6,7Finansnetto -21 -17 -4 -4Vinst 150 132 29 33Vinst/aktie, kr 8,8 9,6 – -Utdeln kr/aktie 3,0 3,0 – -Avk eg kap, % 17 16 – –Aktien

Sedan kursen stigit med över 25 procent i år till cirka 140kronor är uppsidan på kort sikt förmodligen inte så stor förEldonaktien. Kursen kan kanske stiga ytterligare tio procent omdet kommer flera goda nyheter.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.