Bonnier och Schibsted bildar bolag för distributionslösningar inom e-handel

Mediejättarna Bonnier News och Schibsted bildar ett samägt bolag vid namn Sweship för innovativa distributionslösningar inom e-handel. Det framgår av ett pressmeddelande.
Bonnier och Schibsted bildar bolag för distributionslösningar inom e-handel - e-handel-shopping-dator-700_binary_6977211.jpg
Ambitionen är att skapa nya möjligheter för den svenska näthandeln att snabbt nå ut med produkter hem till kunder. Verksamheten kommer inledningsvis fokusera på den svenska marknaden.

Sweship kommer inom kort att anmälas till relevanta konkurrensmyndigheter och är villkorat av dess godkännande.

Inom Schibsted finns redan idag en väletablerad distributionsverksamhet i Norge. Bonnier News har samtidigt via distributionsbolaget MTD i en gemensam ansträngning med branschen etablerat tjänsten Early Bird på den svenska e-handelsmarknaden.

Det påpekas att Sweship och Early Bird är två olika och oberoende tjänster men kommer att nyttja samma distributionsnät.

Även leveransbolag såsom Budbee och Instabox är verksamma på denna marknad.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.