Bulten gängad
Börsen töms på verkstadsföretag i allt snabbare takt. Under de senaste 18 månaderna har uppköp eller utköp tillkännagivits för ett 20-tal bolag. Exempel på sådana affärer hittills i år är Zeteco, Kalmar, BT, Svedala, Perstorp, Iro, Optima och Allgon. Mestadels handlar det om löjligt låga börsvärderingar på små och medelstora verkstadsbolag, som blir frestande byten för industriella ägare.
Cornerpost
Redan våren 1999 skaffade sig Finnveden en cornerpost (11 procent av aktierna och 9 procent av rösterna) i Bulten. Tidigare har dock Finnveden tyckt att Bulten varit alldeles för högt värderat. Räknat på Affärsvärldens vinstprognos för Bulten betalar Finnveden, inklusive en 50-procentig budpremie, drygt 15 gånger årsvinsten för en av Europas större tillverkare av skruvar och muttrar.
Affären är industriellt riktig. Finnvedens affärsområde för fästelement (skruvar och muttrar), med en årlig omsättning på drygt 700 miljoner kronor, och Bulten, med en omsättning på cirka 1,3 miljarder, passar väl ihop.
Finnvedens skruv- och mutterverksamhet har till övervägande del sina kunder i den svenska verkstadsindustrin. Bulten å sin sida har en betydligt bättre internationell närvaro och är nummer fem i Europa.
Skruvar och muttrar blir genom affären Finnvedens största affärsområde med en omsättning runt 2 miljarder kronor. Övriga två affärsområden, motorkomponenter och plåtkomponenter, omsätter ca 1,5 miljarder respektive en miljard kronor.
Storleken avgör
Kravet på underleverantörerna i fordonsindustrin ökar hela tiden. Storleken blir då avgörande för att kunna ta på sig ett större ansvar för produktutveckling, systemutveckling och kvalitetssäkring. Att enbart kunna leverera lokalt räcker inte långt i konkurrensen om de riktigt stora och feta kontrakten. Samma komponent ska kunna levereras till kundens alla fabriker oavsett var de finns.
I dagsläget är fordonsindustrin den helt dominerande kundgruppen hos Finnveden. En utbyggd fästelementverksamhet innebär att Finnveden även kommer att kunna öka affärerna med telekomindustrin.
Efter den senaste affären blir Finnveden tvingat att ta det lite lugnare framöver. Enbart under det senaste året har Finnveden köpt och sålt verksamheter med en sammanlagd omsättning på två miljarder respektive 800 miljoner kronor. I och med att köpet av Bulten lånefinansieras i sin helhet försämras också den finansiella ställningen. Det begränsar, åtminstone för tillfället, Finnvedens fortsatta expansionsmöjligheter. Finnvedenaktien är dessutom krisvärderad (p/e-talet ligger på drygt 7), vilket utesluter den egna aktien som betalningsvaluta vid förvärv.
Med ett börsvärde på knappt en miljard kronor och en omsättning på cirka 4,5 miljard kronor är förmodligen även Finnveden ett intressant förvärvsobjekt för någon internationell aktör som vill komma in hos de svenska fordonstillverkarna.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.