Business-to-business: Nu rensas nätet

Krisen för e-handelssajter för konsumenter har skakat om finansmarknaderna. Nu sätts marknadsplatserna för företag (B2B*) under lupp. Utrensningen har börjat.

Skog- och pappersmarknadsplatsen Accesspaper blev inte långvarig på marknaden. Den hann inte ens öppna. E-handelsplatsen frös sin verksamhet redan i slutet av maj.

För två veckor sedan köptes Accesspaper av det göteborgsbaserade handelshuset Cellmark för en hemlig summa.

“Det var en bra avslutning på projektet som såg mer realistiskt ut i början än i slutet”, säger Michael Palm, f d VD för Accesspaper.

Ingen handel

Accesspaper är inte ensamma. En annan aktör i samma bransch är PaperX. Det levererar e-handelslösningar till företag inom skogsindustrin, och är samtidigt en marknadsplats. Detta e-bolag har varit igång sedan slutet på juni, men har inte heller gjort ett enda affärsavslut. Ledningen har förvisso inte heller räknat med några affärer, och tycker inte att det är något att orda om. Krisen för B2C-bolagen har inte varit negativ för företaget.

“Det är mest positivt för oss eftersom en del konkurrenter har försvunnit, och kommer att försvinna”, säger Lars-Åke Helgesson som är VD för PaperX (f d VD för skogsbolaget Stora).

Mitt under rådande e-handelsturbulens, innan affärerna dragit igång, ska PaperX plocka in nya pengar, närmare bestämt 20 till 25 miljoner euro, cirka 200 miljoner kronor. Lars-Åke Helgesson är, trots turbulensen, övertygad om att få ihop pengarna.

“Utslagning pågår”

Men det är inte bara i cyberskogen som det går trögt och bolag gallras bort. Inom stålsektorn väntar också turbulenta tider.

“Nu pågår en utslagning och sammanslagning av bolag”, säger David Schelin, VD för e-handelsplatsen Steelscreen.

Att ett stålbad väntar B2B-bolagen bekräftas också av flera analys- och undersökningsföretag, som till exempel Forrester och Gartner Group.

Hur lång tid dröjer det då tills man får se vem som klarar sig helskinnad vid utgallringen? Enligt Gartner Group kommer de närmaste 18 månaderna att bli avgörande. Men åsikterna går isär. Andra analytiker uppskattar att bolagen i vissa branscher bara har fram till årsskiftet på sig att bevisa sitt vinnande koncept. Kapplöpningen bland bolagen och kampen om att ta positioner är i full gång.

Det finns flera anledningar till att gallringen redan har börjat. Dels råder överetablering inom en rad sektorer. Marknaden haussade de aktier som noterades på till exempel den amerikanska teknikbörsen Nasdaq, och i takt med att värderingarna sköt i höjden kände sig många manade att starta B2B-marknadsplatser. (En del entreprenörer lockades otvivelaktigt av möjligheten att tjäna mycket – och snabba – pengar.)

“Jag tror inte att haussen som varit på börsen kring B2C-sajter men även B2B-sajter har varit bra, därför att värderingen av sajterna har gått upp för snabbt”, säger Michael Palm. “Genom att värderingarna exploderade blev det ett enormt fokus på bolagen på börsen, medan de traditionella, underliggande bolagen inom stål och skog fick se sina kurser falla. Och då var de stora traditionella bolagen tvungna att agera för att hänga med”.

Ytterligare press

Och när många traditionella företag ändrar och internetanpassar sina strategier sätter det ytterligare press på de rena e-handelsplatserna.

Lönsamma sajter kräver försäljning. Men en hel del av den förväntade försäljningsboomen har kommit på skam. Köpare lockas av att kunna handla varor till lägre priser via nätet. Men intresset från säljarsidan är enligt Michael Palm mycket svalare. Prispressen gör att betydligt färre säljare vill göra affärer.

Investerarna har också börjat skruva åt de tidigare så ymniga riskkapitalkranarna till alla projekt som har med e-handel att göra. Den här utvecklingen började redan i våras.

“Nu har finansvärlden plötsligt börjat ställa frågor om bolagens förmåga att tjäna pengar, vilket de inte gjorde tidigare”, säger David Schelin.

Marknaden kommer

Men icke desto mindre är de elektroniska marknadsplatserna här för att stanna, även om antalet lär minska radikalt det närmaste året.

Handelsbanken Investment Banking uppskattade antalet B2B-sajter till omkring 500 stycken i mars, en siffra som idag har mångdubblats. Analyshuset spår en utveckling där maximalt fem procent av marknadsplatserna kommer att klara sig.

“Alla vill vara med på tåget men det finns bara plats för två till tre nyckelhandelsplatser i varje bransch och marknad”, spår Evelyn Cronin, senior B2B-analytiker på Gartner Group.

Enligt en undersökning av analysföretaget kommer världens 2000 största företag att göra omkring 15 procent av alla sina inköp via e-handelsplatser år 2005. Forrester å sin sida spår att sex procent av all e-handel mellan företag i Europa kommer att ske genom e-marknadsplatser 2005.

Önskan om kortare ledtider och lägre transaktionskostnader är några saker som driver utvecklingen. En marknadsplats gör också att signalerna om utbud och efterfrågan fungerar smidigare. Bolagen som deltar i en marknadsplats blir känsligare för vad kunderna vill ha och säljarna anpassar sitt utbud till kundernas önskemål.

“Marknadsplatser har revolutionerat affärsmetoderna och det finns enorma möjligheter till framgång”, säger Evelyn Cronin.

Industriell koppling

Vad krävs då för att överleva och bli en vinnare? Gartner Group framhåller vikten av en industriell koppling, där ledningen har en stark förankring i industrin. Dessutom måste marknadsplatsen fokusera och nischa in sig, både geografiskt och på vissa segment när det gäller försäljning. Försäljningen underlättas om det rör sig om standardiserade varor.

De branscher som anses ligga bra till för e-handel är fragmenterade branscher, som till exempel bilindustrin som har många underleverantörer.

En annan faktor för att klara sig i konkurrensen, som bl.a. Forrester lyfter fram, är neutraliteten. Sajten får inte domineras varken av någon eller några köpare eller säljare. Alltför dominerande aktörer i en bransch som sluter sig samman kan väcka konkurrensmyndigheternas ogillande.

E-handeln är långtifrån död. Men branschen måste övervinna en rad hinder så som allmän skepsis hos företag att handla på nätet, betalningsrutiner etc. Utvecklingen har bara börjat. P

*B2B, business-to-business, är e-handel mellan företag, till skillnad från B2C, business-to-consumer, som är

e-handel till konsumenter. De flesta B2B-transaktioner går idag utanför marknadsplatserna.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF