Coronakrisen slår hårt mot modehandeln

Svensk sko- och klädhandel sjönk för tredje månaden i rad i maj.
Coronakrisen slår hårt mot modehandeln - rea-kladhandel-900
Foto: Janerik Henriksson/TT
Den totala försäljningen i Sverige av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 26,3 procent i maj från samma period året innan. Skoförsäljningen var samtidigt ned 45,3 procent under månaden.

Det framgår av en undersökning som Svensk Handel Stil genomfört.

– Coronakrisen har slagit hårt mot modehandeln och för tredje månaden i rad ser vi drastiska försäljningstapp. Även om e-handeln väger upp är läget fortsatt tufft. Hårdast drabbad är skohandeln som tappat hela 45 procent under maj. Detta betonar vikten av att regeringens omställningsstöd förlängs för att rädda företag och jobb i modehandeln, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Ackumulerat för årets första fem månader är försäljningen ned 17,3 procent för kläder medan skoförsäljningen tappat 35,4 procent.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Alligator Bioscience
Annons från VECKANS FÖRETAG