CRAIG KANARICK: ”Ingen lösning fungerar”

Det råder övertro på vad mobilt internet kommer att skapa i sin nuvarande form. Det menar Craig Kanarick, en av internetkonsulten Razorfish grundare.

Craig Kanarick pratar gärna och mycket. I Spray/Razorfish sammetsröda samlingslokal med discoboll i taket framstår han som en typisk framgångsrik IT-entreprenör, numer med titeln utvecklingschef. Som sådan är han skeptisk till dagens utveckling av mobilt internet.

”Föreställningen att man vill ha sina tjänster, och nå sin e-mail överallt, är trevlig”, säger Craig Kanarick. ”Men folk kommer inte att vilja bära runt på en laptop överallt.

Det kommer att bli svårt att skriva något mer än SMS-meddelanden, för det är omöjligt utan tangentbord. Det finns idag ingen lösning som fungerar, ett tangentbord till exempel är för stort. Man kommer att använda tjänster med en begränsad mängd input, som att välja en aktiekurs.”

Vad tror du om wap-tekniken?

”Wap var första försöket. Det är helt uppenbart att det inte är en långsiktig lösning till datatjänster. Det är en utvecklingsfas”.

Det är ändå inom området mobila tjänster som er tillväxt ska ske. Hur stor del av er omsättning kommer att komma från trådlösa tjänster?

”Det är en del av vår verksamhet idag, men den växer och kan bli hälften av vår business, det är upp till kunderna”

Ni har nyligen satsat i Asien och sätter upp ett hälftenägt bolag tillsammans med den Sonyägda reklambyrån Intervision. Varför expanderar ni nu i Asien?

”Razorfish måste kontinuerligt växa för att få de stora kontrakten. Vi är starka i Skandinavien, som liknar Japan bland annat när det gäller acceptansen av ny teknologi. Och högteknologi-industrin i Japan är enorm, och användningen av i-mode med ett stort antal användare på bara ett år är otroligt spännande.”

Hur ser expansionsplanerna ut?

”Dels vill vi växa i Japan men också i Söul, Singapore och Kina, Australien, Nya Zeeland och Mellanöstern. Även Sydamerika, särskilt Brasilien, är intressant.

Kan det bli fler samarbetsavtal?

”Potentiellt, ja, för det minskar vår risk genom att satsa på lokal expertis och lokala varumärken.”

På vilket sätt har börsoron påverkat er strategi?

”Jag är glad att det hänt för det visar att folk måste investera sina pengar i företag som tjänar pengar. På det hela taget var aktiemarknaden absurd. Det var en bra omskakning. ”

Var är Razorfish och den allmänna teknikutvecklingen om fem år?

”Troligen är vi större och gör mer produktdesign och mer interaktiv TV allteftersom bandbredden ökar.

Sedan håller vi på att sätta in så mycket vi kan i ett fåtal apparater. Telefon, dator, e-mail, plånbok, klocka, kontanter…allt. Men om fem år får vi se ett skifte bort från att sätta allt i en apparat till att sprida ut funktionerna, tillbaka till att ha en dator i allting men med skillnaden att datorerna kan prata med varandra. Mina glasögon funkar som en kamera som vet vad jag har varit, mina skor håller koll på alla adresser jag har varit på etc.

Det är en fantasisaga, och allt händer inte om fem år. Helt andra typer av tjänster kommer att efterfrågas, vilket betyder helt nya möjligheter.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets
Annons från Invesco