Credit Suisse: Så går VW-aktien
På söndagen erkände Volkswagens vd det miljömyndigheten EPA misstänkt i ett par år – biltillverkaren hade medvetet installerat mjukvara i bilarna som kunde manipulera miljötesterna. Nyheten fick aktien att rasa och på två dagar hade kursen rasat med 32 procent.
Enligt Volkswagen har sammanlagt 11 miljoner bilar utrustats med mjukvaran och för att täcka kostnaderna meddelade bolaget att man reserverat 6,5 miljarder euro för skandalen. Den siffran tror Credit Suisse är i underkant.
”Med ytterligare åtal för potentiella regelbrott, tvistemål och förlorade marknadsandelar kan siffrorna överskridas med råge, skriver banken i en analys som Affärsvärlden tagit del av.
Enligt Credit Suisse utgörs knappt 0,8 procent av alla bilar i USA av dieselbilar jämfört med 53 procent på den europeiska marknaden. Däremot är miljöregleringen för dieselbilar betydligt hårdare i USA än i Europa. Banken utesluter dock inte att Volkswagen får problem med de europeiska miljöregulatorerna, vilket i så fall skulle få stora negativa konsekvenser för bolaget.
Förutom en kraftigt försämrad balansräkning spår Credit Suisse att risken nu är stor att aktieutdelningen uteblir.
Rekommendationen är undervikt medan riktkursen på tolv månaders sikt sätts till 169 euro. Klockan 15.30 på onsdagen stod VW-aktien i närmare 121 euro, upp närmare 9 procent för dagen. Uppsidan är därmed närmare 40 procent det närmaste året, enligt Credit Suisse.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.