Dags för omvärdering
Affärsidén för läkemedelsbolaget Moberg Pharma är att skapa en portfölj av läkemedelsprodukter i små nischer där det saknas bra behandlingsalternativ. En väg är att förvärva mindre prioriterade produkter från de större läkemedelsbolagen och sedan förbättra dem. Försäljningen av dessa produkter ska ge kassaflöde och möjlighet att utveckla nya produkter.
Bolaget som noterades på Stockholmsbörsen 2011 grundades 2006 och startade med att en patent- och projektportfölj köptes in baserad på forskning av hudläkaren Sven Moberg. Efter kliniska studier har ett antal produkter mot olika hudåkommor registrerats för försäljning.
Med sina receptfria hudprodukter har Moberg Pharma växt snabbt i takt med att dessa lanserats på ett 40-tal geografiska marknader. Segmentet hudläkemedel motsvarar endast tre procent av den totala läkemedelsmarknaden och är därmed inte särskilt prioriterat bland de större läkemedelsbolagen.
Huvudprodukten är Nalox, eller Kerasal Nail som den heter i USA, vilken används mot nagelsvamp. Det är ett område där det funnits ett missnöje mot med tidigare produkter, vilket skapar utrymme för innovation. Värdet på marknaden för nagelsvamp uppgår till närmare 10 miljarder kronor. Med Kerasal Nail har bolaget på kort tid lyckats kapa åt sig en marknadsandel på 20 procent av den receptfria marknaden i USA. Lyckade kampanjer och exponering i stora detaljhandelskedjor och apotek som Walgreens, Target och Wal-Mart har utgjort viktiga framgångsfaktorer.
I takt med framgångarna i USA valde Moberg Pharma att förvärva sin amerikanska distributör Alterna och på så sätt etablera egen närvaro i USA. Tillsammans står dessa i dag för 70 procent av försäljningen. Övriga marknader utgörs av Europa där Norden är ett starkt fäste.
Framtida tillväxt är tänkt att komma från nya produkter och expansion till nya marknader. Tillsammans med den italienska distributören Menarini bearbetas nu den asiatiska marknaden. Distributören är en stor aktör i Sydostasien med rättigheter att sälja Kerasal i bland annat Kina.
Ett projekt pågår även med en ny produkt mot nagelsvamp som befinner sig i klinisk utvecklingsfas. Här väntas ytterligare besked under hösten. Värt att nämna är att risken i dessa utvecklingsprojekt är betydligt lägre än för traditionella bioteknikbolag. Moberg Pharma använder nämligen endast tidigare beprövade substanser, vilket också ger kortare utvecklingstid.
Ledningen, med vd Peter Wolpert i spetsen, letar också aktivt efter nya affärsmöjligheter. Ett bra exempel är köpet av tre produkter i USA från Bayer Healthcare. Finansieringen stod investmentbolaget Bure för via en riktad nyemission på 36 miljoner kronor.
Efter en period med hög tillväxt har Moberg Pharma valt att öka fokus på lönsamheten. Ett kostnadsbesparingsprogram har redan börjat ge effekt. I fjol visade bolaget upp en förlust på 11 miljoner kronor. Årets mål är at väsentligt förbättra lönsameten. Senast 2016 är det tänkt att rörelsemarginalen före avskrivningar ska nå 25 procent.
Då bolaget är i ett turnaround-läge blir p/e-talet för 2014 högt, vilket kan avskräcka. Men på våra prognoser för 2015 sjunker p/e-talet snabbt till 8. Vår syn är att p/e 10 går att motivera vid en jämförelse med likartade bolag. Det skulle medföra en uppsida på närmare 30 procent och en riktkurs på 43 kronor. Dagens värdering utgör således ett bra tillfälle att komma in i ett spännande nischat läkemedelsbolag. Köp.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.