Spotify
Daniel Ek: Jag har gjort fler misstag än de flesta
Högst upp på Spotifys
huvudkontor i centrala Stockholm har 101 studenter från högskolor över
hela landet bänkat sig.
Bland flera hundra sökande har de handplockats
för att delta i en två dagar lång teknikkonferens.
Syftet är att göra Spotify mer
känt som en attraktiv arbetsgivare bland landets studenter, berättar
projektledaren Sofia von Celsing.
När vi besöker “Student
Techfest” kliver Spotifys vd Daniel Ek precis upp på scenen. Han
berättar om sin resa från lägenheten i Rågsved, där han startade sitt
första företag som 14-åring, till att leda den snabbt växande
musiktjänsten som i dag har drygt 1000 anställda.
– Jag har gjort fler misstag än de flesta, säger Daniel Ek till studenterna.
De flesta pluggar it, data eller design vid någon av landets tekniska högskolor. Ungefär en tredjedel är tjejer.
Spotify har hög rekryteringstakt berättar Sofia von Celsing. På företagets hemsida finns just nu 97 lediga jobb.
– För oss är det viktigt att
anställa unga personer, inte minst för att förstå våra användare.
Ex-jobb kan då vara en bra väg in, säger hon.
Spotifys teknikchef Oskar Stål
hoppas att studenterna ska få smak för att jobba på ett företag som
utvecklar en tjänst med användare över hela världen.
– Samtidigt är det här ett bra
sätt att visa studenterna hur det kan se ut i arbetslivet och hur de kan
använda sin utbildning för att påverka världen.
– När jag själv pluggade på KTH var syftet mest att klara nästa tenta.
På scenen säger Daniel Ek säger att han själv gärna hade suttit på en liknande konferens när han var 20.
Han passar också på att ge några råd till studenter som funderar på att starta företag kring en ny idé.
– Håll inte idén hemlig utan dela med dig och prata så mycket som möjligt med alla. På så sätt förfinar du den.
– Var inte rädd för att be om hjälp.
– Ha kul och gör något som du verkligen gillar.
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.