”Det finns obegripliga luckor”

Till slut bar övertalningsförsöken i bilen hem från fotbollsmatcherna i Bromma frukt. Frédéric Cho skrev sin bok om Kina.

Kina enligt Cho, med tidigare Affärsvärlden-journalisten Kerstin Danasten som medförfattare, kommer nu i en uppdaterad version. Det är en snabb introduktion till Kinas affärs- och samhällsliv. ”Som en fördrink”, säger Frédéric Cho.


I boken varnar du för så kallade Kinaexperter. Men du är ju rimligen en sådan själv?

Frédéric Cho skrattar.

– ”Kinaexpert” är en titel som ingen kan bära. Jag är specialist på Kinas näringsliv och finanssystem. Det finns många områden som jag aldrig kommer att behärska. Men jag har ändå följt Kina årligen sedan 1980.

Frédéric Cho föddes och växte upp i Uppsala med en fransk mor och koreansk far. 1982 åkte han ensam till Peking för att plugga språk och kulturhistoria. När han lärt sig kinesiska så bra att han togs för en infödd ville han inte längre hem till Sverige.

Sammanlagt har han bott 18 år i olika kinesiska städer där han jobbat för flera stora banker. Numera är han oberoende rådgivare.

Kina förändras i rasande takt samtidigt som landet blir allt viktigare. Men kunskapen om Kina är bristfällig, menar Frédéric Cho.

– Sverige är ett av världens informations­tätaste länder. Ändå finns obegripliga luckor.

– Ta Alibaba (det kinesiska it- och ehandelsbolaget, reds anm) som nyligen stod för världens största börsintroduktion. Den enda som uttalade sig i media i Sverige var jag.

Något annat som irriterar Frédéric Cho är att vi ofta kallar kineser vid förnamn när vi tror att det är efternamnet. Och att vi 36 år efter ”Den öppna dörrens reformpolitik” fortfarande inte tar utvecklingen riktigt på allvar.

– Kinas utveckling har gått åt olika håll. Om man tidigare kunde säga att den ena handen inte vet vad den andra gör, så liknar det nu en bläckfisk; den ena tentakeln vet inte vet vad den andra gör. Det spretar åt alla håll.

– Å ena sidan har vi en pågående antikorruptionskampanj som vi inte vet hur den slutar, samtidigt som den privata sektorn växer sig starkare och har skapat ett antal nya dollarmiljardärer. I år reser mer än 100 miljoner kinesiska turister utomlands, samtidigt som det gnisslar mellan Kina och omvärlden. Det bara bevisar att det finns inga enkla svar.


Får antikorruptionskampanjen effekt?

– Ja. Den har gått högre och djupare än någon tidigare kampanj. Frågan är om den får långsiktig effekt.


Och kampen mot miljöförstöringen?

– De har inget val. Det kommer tuffare utspel från regeringen hela tiden. Även ledarna bor ju i Peking, de andas samma luft och dricker samma vatten. Men det kommer att ta decennier.

Frédéric Cho har den sällsynta meriten att ha spelat saxofon i Pekings första rockband.

– Det var en kosmopolitisk miljö. När kineser började ta kontakt med oss i början av 1980-talet var det en stor utmaning för dem. Man skulle inte ha kontakt med utlänningar och kapitalistisk depraverad musik. Några av dem drev sedan den kinesiska rockmusiken vidare.


Kommer ni ge ut boken på kinesiska?

– Vi får se. Bland de mest positiva kommentarerna har kommit från kineser. Varför inte? Det är en stor marknad.

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.