EPO.com väntar på vinsten

Inom ett år väntar en börsintroduktion för EPO.com, Europas ledande investmentbank på internet.

Nästa år blir avgörande för EPO.com, det unga internetföretaget som är Europas ledande investmentbank på nätet för börsintroduktioner. I en topplista i brittiska Sunday Times nyligen fanns bolaget med bland de tio intressantaste IT-företagen i Europa.

Efter att år 2000 präglats av stora expansionskostnader och en strategiskt viktig fusion räknar ledningen med att kunna börja visa vinst från och med år 2001. En uppmuntrande omständighet är att bolaget redan tjänar pengar på sin största marknad, som är Tyskland.

Frankfurt eller London?

Nu hägrar också en börsintroduktion för EPO.com (Ordet ”EPO” står för ”Electronic Public Offering”. Det är en omskrivning av det amerikanska uttrycket för börsintroduktion, ”Initial Public Offering”, förkortat IPO). Inga beslut är fattade, men ledningen hoppas att det kan ske inom det närmaste året. Det blir inte i Stockholm, utan snarare i Frankfurt eller London. EPO.com AB grundades visserligen i Sverige av den unge IT-entreprenören Ola Lauritzson – det var så sent som 1998. Men sedan bolaget i år fusionerats med tyska VEM, Virtuelles Emissionshaus AG, är det ett tyskt bolag. Huvudkontoret finns dock i London. Bolaget, som arbetar vidare under namnet EPO.com, har för närvarande 60 anställda.

VD är Ola Lauritzson, som själv äger 7 procent av det nya bolaget. Största ägare är det noterade tyska kapitalförvaltningsbolaget VMR, Value Management Research, med 34 procent. I ägarkretsen finns bland andra också Banc Boston och Catella IT. Även några svenska affärsänglar, som stött Lauritzson från början, finns forfarande med i bilden.

Av ett tiotal aktörer på marknaden i Europa gör Epo.com anspråk på att vara den ledande när det gäller börsintroduktioner på nätet. Bolaget har deltagit i drygt 50 introduktioner hittills, nästan alla i Sverige och Tyskland. Men nu är det Europamarknaden som lockar. Nyligen deltog bolaget i Storbritanniens första börsintroduktion på nätet.

Med tillstånd att bedriva verksamhet i åtta länder öppnas möjligheten för EPO.com att genomföra gränsöverskridande börsintroduktioner. Den allt större integrationen mellan de nationella aktiemarknaderna är därför något som spelar bolaget i händerna. Ola Lauritzson säger att för EPO.com är alla initiativ som driver på denna utveckling och ökar intresset för aktiehandel över gränserna av godo; till exempel Jiway – OM Gruppens och Morgan Stanleys elektroniska handelsplats som startar i höst – och de europeiska börsfusionerna.

I praktiken är EPO.com en oberoende distributionskanal. Idén är att genom internet på ett kostnadseffektivt sätt göra det möjligt att sprida information och aktier till ett stort antal privata placerare. Bolaget för inte på egen hand några bolag till börsen, utan kan snarare ses som en underleverantör åt de traditionella corporate finance-företagen och investmentbankerna. Det är också av dessa som bolaget får betalt för sina tjänster, ibland kompletterat med courtage från placerarna.

Kundbas kan bli tillgång

EPO.coms kundbas växer nu snabbt. Enligt senast tillgängliga uppgift har bolaget 170.000 registrerade medlemmar i Tyskland, Sverige och Storbritannien. Med detta avses personer som på eget initiativ registrerat sig hos EPO.com för att få tillgång till bolagets information om emissioner och introduktioner, ett slags prenumeration om man så vill. Av dessa har 60.000 faktiskt tecknat aktier i någon introduktion.

Växande kundbas

Målet är att kundbasen ska växa till 500.000 medlemmar inom en inte alltför avlägsen framtid, då verksamheten bör ha kommit igång på flera nya stora marknader som Frankrike och Italien. Det är inte orimligt att anta att en sådan växande kundbas med aktivt intresserade privatplacerare blir en värdefull tillgång, som kan öppna nya affärsmöjligheter på sikt.

Hittills har bolagets fokus legat på primärmarknaden, men det ligger nära till hands att spekulera i att bolaget på sikt breddar verksamheten. Att internetmäklare börjar distribuera aktier vid introduktioner finns det redan exempel på; Öhmans Nordnet deltog i Teliaintroduktionen i Sverige på försommaren. Men att EPO.com skulle gå åt andra hållet och bli nätmäklare är en tanke som Ola Lauritzson inte verkar särskilt trakterad av. Dels är konkurrensen redan hård mellan mäklarna, dels drar det stora kostnader att expandera ett nätmäkleri, inte minst internationellt.

Ökande konkurrens

Det är troligt att konkurrensen ökar när det gäller introduktioner på nätet. EPO.com räknar, som nämnts, med att det finns omkring tio verksamma nätaktörer i Europa. En av dessa är det tyska Net IPO, som är ett börsnoterat bolag. Detta företag, som är mindre än EPO.com, har ett börsvärde på i runda tal 300 miljoner euro (cirka 2,5 miljarder kronor), vilket kan ge idé om värdet på den här typen av verksamhet.

En blivande konkurrent är amerikanska Wit Capital, som håller på att sätta upp en rörelse i Europa. Det var detta bolag som var förebilden för Ola Lauritzson när han drog igång verksamheten i Sverige 1998.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.