”För att bli stor måstedu tänka stort”

ROXTEC

Entreprenör: Moikael Blomqvist

verksamhet: Modulbaserade tätningslösningar för kablar och rör.

Startår: 1990

Omsättning 2004: 302 mkr

Resultat 2004: 42 mkr

Antal anställda: 180

Ägarstruktur: Mikael Blomqvist med bolag 90 procent, systern Gunilla Möllerström 10 procent.

Nyligen tilldelades tätningsföretaget Roxtec i Karlskrona en prestigefylld plats på listan “Europes 500” över Europas snabbast växande företag, som utses av organisationen Europes Entrepreneurs of Growth.

MIKAEL BLOMQVIST

Bakom företaget står Mikael Blomqvist som tidigare i år också belönades med Föreningssparbankens företagarpris som han mottog ur statsminister Göran Perssons hand, med motiveringen “från garage till världsledande på 15 år”. Han är ett levande exempel på att det aldrig är för sent att förverkliga sina idéer och att entreprenörskap inte bara handlar om – som det så ofta framställs – hungriga 20-åringar med startups inom media och it.

Själv var han så sent som 1989 fortfarande anställd som vd i ett medelstort bolag i tätningsbranschen. Men när han en dag ställde frågan till ägarna om han fick ta över och köpa det, och fick nej, beslöt han sig för att säga upp sig.

– Tankarna hade nog även funnits på att starta eget och nu blev det ett lämpligt tillfälle. Jag gjorde upp lite lösa planer under sommaren 1989 då jag också kom i kontakt med en ny teknik, nya metoder, som jag gärna ville prova. På hösten konkretiserades de.

Tre kompanjoner hängde på och idén för vad de skulle bygga var tydlig. Roxtec skulle bli världsledande på s. k. modulbaserade lösningar för tätningar för kablar och rör och kunderna fanns inom marin, telekom och industriella applikationer.

Dessutom skulle man äga hela produktionskedjan själv – från utveckling till försäljning till slutkund. Det var bara ett problem: kapitalet saknades. Det enda som fanns var, som Mikael Blomqvist uttrycker det, “ett tomt garage och en stark drivkraft”.

– Min far hade ställt upp med 300 000 kronor och vi hade fått ett lån av Almi på 1,2 mkr. Vi snålade ohyggligt med de pengarna. Men brist på pengar är också bra eftersom det gör att kreativiteten blir väldigt hög.

Trots att tidpunkten var illa vald, med en konjunktur som dök och räntor som drog i väg, drog verksamheten i gång 1990. Först efter 1,5 år kunde han ta ut sin första lön, men strax därefter blev firman lönsam och sedan dess har den vuxit snabbt. I dag omsätter företaget 300 mkr med en vinst på 40 mkr och har fått stor internationell spridning. Av de 180 anställda finns bara 80 i Sverige och tonvikten i verksamheten ligger på försäljning på 80 internationella marknader.

– För mig var det självklart att tänka internationellt från dag ett. Sverige är en väldigt liten marknad.

Här finns inte heller några planer på att slå av på tillväxttakten.

– En tillväxt på 20-30 procent årligen över tid ser jag som realistiskt – även om det är en utmaning. Det finns stora utvecklingsmöjligheter. Det är lustigt hur målbilden ändras efter hand. När vi satt där i garaget tror jag att jag drömde om att sälja för 50 mkr. I dag, när vi ändå haft en fantastisk expansion, känner jag fortfarande att vi bara är i början av något.

Mikael Blomqvist äger i dag företaget tillsammans med sin syster, som varit med från början och ansvarar för HR-frågorna. Att släppa in ett riskkapitalbolag för att kunna snabba på expansionen är det inte tal om.

– Nej, dels har vi inget kapitalbehov, dels hade jag ett riskkapitalbolag inne en kort period när det var turbulent och vi behövde extra stöd. Men det var hela tiden mitt mål att lösa lösa ut dem igen och det gjorde jag efter 18 månader. Vilket de nog var glada för, de gjorde en bra affär.

Inte heller har han några tankar på att sälja hela verksamheten och casha hem, trots att det genom åren kommit många erbjudanden. 2003 däremot sålde han företaget Metget, som han hade startat parallellt med Roxtec 1995 och som utvecklade passerkort, till Assa Abloy.

– Jag fick viss utdelning på mitt engagemang där, så av den anledningen är inte en exit ur Roxtec nödvändig. Jag vill ha företaget kvar, se det växa vidare. Jag är inte särskilt frestad av pengarna. Vad skulle man göra sedan då? Köpa ett vin som är 25 kronor dyrare än det jag dricker i dag?
Hans bästa råd till entreprenörer i dag är att “ta höjd” i visionerna, säger han.

– Alla tänker för lokalt. Om man vill bli stor måste man också våga tänka stort. Målbilderna blir lätt för små. Det som till exempel händer nu i Kina är fantastiskt. Tänk vilka entreprenörsmöjligheter det finns där nere.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.