För många problem för Spendrups

Hårt pressade Spendrups får hoppas på regeringen

Det börjar bli lite för många problem för bryggeriet Spendrups.Det är svårt att se någon vändning för bolaget innan någotdramatiskt sker på dryckesmarknaden, antingen i form av sänktaölskatter eller att priskriget av någon oväntad anledning avtar.

Tvistar med Pepsi

Inte nog med att tvisten med Pepsi ligger som ett tungt täckeöver Spendrups. Under fjolåret föll även försäljningen av folkölrejält beroende på att privatimporten och ölsmugglingen harfortsatt att öka. Det är folkölsförsäljningen som får stryka påfoten i konkurrensen med flödande utländskt öl.Bryggeribranschen räknar med att försäljningen av folköl mätt ivolym minskade med 13 procent. Den sammantagna försäljningen avstarköl på systemet och på restauranter var dock oförändradunder 1998 jämfört med 1997. Idag är ungefär en fjärdedel av allöl som konsumeras i Sverige privatimporterat eller insmugglad.Även hårdare konkurrens på läskedrycksmarknaden med både lägrepriser och volymer bidrog till att 1997 års vinst på 101miljoner kronor vändes till en förlust på 10 miljoner kronor.Prispressen beror på att Coca-Colas fabrik i Haninge har skapatöverkapacitet och pressade priser. Dessutom var fjolårets väderinte lika läskedrycksvänligt som den rekordvarma sommaren 1997.Spendrups har därutöver tappat marknadsandelar till Coca-Colaoch så kallade private labels, det vill säga handlarnas egnamärken.

Ytterligare bekymmer

Under andra halvåret 1998 tillkom ytterligare bekymmer närPripps lanserade sitt lågprisöl Blågul. Produkten har blivit enenorm succé på systembolaget. Ölet har snabbt blivit landets isärklass populäraste starköl och övertagit tätplatsen frånSpendrups storsäljare Norrlands Guld. Hittills i år uppgårförsäljningen av Blågul till knappt 2,3 miljoner liter mot750.000 liter för tvåan Norrlands Guld. Bakomförsäljningsframgångarna ligger en mycket aggressivprisstrategi.Förvisso har Pripps nyligen höjt priset på Blågul menfortfarande är priset på 11,50 kronor burken, 1,50 kronor lägreän andra motsvarande öl.Spendrups har inga planer på att ta upp konkurrensen eftersomPripps knappt tjänar några pengar på billighetsölet. Blågulsinträde på marknaden har gjort att Spendrups marknadsandel avölförsäljningen på Systemet har minskat från 22 till 17 procent.

Ökad marknadsföring

Ytterligare en orsak till fjolårets förlust var ökademarknadsföringskostnader. Bolaget för en aggressivmarknadsföringsstrategi. Tyvärr för Spendrups tycks priset varaett bättre vapen än marknadsföring när det gäller att sälja öl.Det visar Blåguls framgångar trots att Pripps inte kanmarknadsföra ölet till följd av att det endast bryggs som starköl.Trots att sportdrycksområdet inte präglas av prispress ochdessutom visar en bättre tillväxt än traditionella läskedryckerhar Spendrups inte heller några planer på att hårdsatsa inomdetta område. Bolagets fokus ligger i stället på ölet och atthela tiden rationalisera verksamheten.

Sparprogram pågår

Det pågår ett sparprogram. Men för att Spendrups varaktigt skakunna komma tillbaka till gamla vinster på 50-60 miljoner kronorföre skatt krävs att mera av ölförsäljningen återförs till desvenska bryggerierna. För att det ska ske krävsskattesänkningar. Idag är den danska ölskatten hälften av densvenska dryckesskatten på 1,47 kronor per liter ochvolymprocent. Därmed ligger Spendrups framtid i händerna påstaten. Regeringen har öppnat för ytterligare en sänkning avskatten. Men än är inget beslutat.

Aktien: Sälj

Förvisso steg Spendrupaktien kraftigt efter vinstuppgången förfjärde kvartalet. Men så länge som en allt större andel avölförsäljningen försvinner utomlands och när det inte finnsnågot som tyder på att prispressen på läskmarknaden ska avtaeller att Pripps slutar priskriga på starkölsområdet finns detingen anledning att ha Spendrupsaktien i sin aktieportfölj.Spendrups värderas idag till drygt 20 procent under det egnakapitalet. Men det egna kapitalet kommer med tiden att urholkasom inte branschstrukturen förändras. Det som kan ändra synen påSpendrups är till exempel sänkta ölskatter eller en uppgörelsemed Pepsi. Tills dess rekommenderar Affärsvärlden sälj.

BILDTEXT: För lite finöl i glasen för att Spendrups ska gå bra.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.