Föreningssparbanken måste öka tillväxten
Delårsrapporten visar att Föreningssparbanken klarar sig utmärkt på egen hand för tillfället, men eftersom tillväxtmöjligheterna på hemmamarknaden är begränsade kommer FS-banken tvingas att göra en strukturaffär inom de närmaste åren.
Föreningssparbanken visar med sin rapport att fusionsvinsterna från samgåendet Föreningsbanken och Sparbanken Sverige för ett par år sedan äntligen har trillat på plats och lönsamheten har ökat som utlovats. Räntabiliteten på eget kapital ligger i topp bland bankerna, med 23,7 procent leder FS-banken ligan. Exklusive reavinster hamnar banken på 21,5 procent, vilket förpassar den till en andraplats bakom Handelsbankens 22,6 procent.
Och för första gången på länge skall inte bara de höga cheferna i banken utan alla anställda få känna av de goda tiderna. Föreningssparbankens motsvarighet till Handelsbankens personalstiftelse Oktogonen heter Kopparmyntet. I år räknar finansdirektören Nils-Fredrik Nyblaeus med att avsättningen dit hamnar mellan 350 och 500 Mkr. Det skulle innebära att varje anställd i år kan få maxbeloppet, 55 000 kronor per anställd.
Bakom det goda resultatet ligger ökade intäkter och ett starkt kostnadsfokus de senaste åren. Tittar man på jämförbara enheter förra året har kostnaderna minskat med tio procent under årets första nio månader, men räknar man in verksamheterna i Danmark och Estland ökade de med tre procent. Även IT-kostnaderna är under kontroll, de ligger på ungefär samma nivå som förra året, men minskade med elva procent för jämförbara enheter. Samtidigt börjar effekterna av internetsatsningarna att märkas tydligt. Hittills i år har antalet kassatransaktioner fallit med nästan 20 procent. 900 000 av de fem miljoner egna kunderna är internetkunder och antalet betalningar över internet fördubblades under året.
”Det här är första gången vi ser en så tydlig förskjutning från kassatransaktioner till elektroniska tjänster”, säger finansdirektören Nils-Fredrik Nyblaeus.
Såväl internet- som telefonbankskunderna ökar, men internetkunderna är mycket mer lönsamma och köper fler produkter. En snittkund i internetbanken har sju produkter, telefonkunden har fem produkter medan en ”vanlig” kund bara har fyra produkter.
”Det blir ett enormt lyft när vi kopplar ihop telefonerna med internet, då kommer aktiviteten bland nuvarande telefonkunder att öka. Ju mer mobil man blir desto mer aktiv blir man som kund”, säger Gert Engman, IT-chef. Samtidigt som vinsten ökar och kostnaderna är under kontroll har Föreningssparbanken problem med den långsiktiga tillväxten. Det totala antalet kunder är oförändrat.
”Vi är inte nöjda med nyförsäljningen på fondsidan och vi är för små i storstäderna. Vi har varit väldigt fokuserade på att öka avkastningen till aktieägarna. Nästa steg blir att fokusera på tillväxt”, säger Nils-Fredrik Nyblaeus.
Räknat i börsvärde är Föreningssparbanken är minst av de fyra stora svenska bankerna idag, bolaget värderas till runt 75 miljarder kronor. Ordföranden Göran Collert har nyligen skickat ut en signal att Föreningssparbanken passar bra ihop med Handelsbanken. Tidigare var hans första hands val SEB, men där har han fått nobben hittills.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.