Försäljningen i dagligvaruhandeln stiger

Dagligvaruhandeln fortsätter att gå starkt och noterade en försäljningsökning med 6,3% i september jämfört med samma månad förra året. Det visar Dagligvaruindex från Svensk Dagligvaruhandel.
Dagligvaruhandel.
Foto: Hasse Holmberg / TT
Kalendereffekten var 0,5% och justerat för det var tillväxten alltså 5,8%.
”Under september återgick vi till en coronaanpassad vardag efter sommaren. Tillväxten i dagligvaruhandeln är fortsatt stark i och med att restaurangbesök förblir hemmamiddag och utelunch förblir hemmalunch även fortsättningsvis”, säger Karin Brynell, VD på Svensk Dagligvaruhandel.

Den fysiska dagligvaruhandelns försäljning var upp 4,2% medan försäljningstillväxten inom e-handel var 75,5%. Hemleverans ökade med 43,3% och upphämtning i butik med 141,9%.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.