Giganternas kamp

Håller Stureplan i centrala Stockholm på att tappa strålglansen? Det missgynnar NK, men gynnar Åhléns.

Det är inte många hundra meter mellan NK och Åhléns i Stockholm. I prestige är däremot avståndet milsvid: NK – den fina svanen, kunglig hovleverantör och de tjusiga butikernas hemvist. Åhléns – den fula ankungen som har sålt allt som överhuvudtaget har varit möjligt att kränga.

Det var en tämligen korrekt beskrivning fram tills för fyra år sedan, när Åhléns bestämde sig för att höja profilen på sin citybutik. Numera hittar man i flera fall samma klädmärken på Åhléns som på NK. Åhléns har målmedvetet plockat ut externa varumärken som inte har bidragit till flärd och ersatt dem med nya heta och trendiga varumärken.

Det har inte varit en helt enkel sak, menar Joakim Forsell som är chef för Åhléns City, eftersom de allra mest eftertraktade leverantörerna tvekade att riskera värdet på varumärket genom att finnas på dåvarande Åhléns. Men i takt med omprofileringen och ombyggnaden av interiören har leverantörerna övertalats, och i dag har företaget inga problem att få dit även de mest eftertraktade varumärkena.

Därför hittar man internationella toppnamn som Dolce & Gabbana och nya heta svenska klädmärken som Acne, Tiger och Carin Rodebjer. Förändringen har gjort att köpstarka kunder från Stockholms innerstad har börjat besöka Åhléns, och när de ändå är i varuhuset och provar badbyxor från D&G för 850 kronor passar de kanske på att köpa ett trepack kalsonger från Åhléns egna sortiment för femtio kronor, som för bolagets del ger högre lönsamhet än märkesvarorna.

Förändringen syns i vinstsiffrorna. De senaste fyra åren har Åhléns Citys försäljning ökat med 33 procent och vinsten har fördubblats till en bit över 100 miljoner kronor. Det betyder en rörelsemarginal på över 10 procent. Därmed håller det bruna tegelvaruhuset en tätplats i lönsamhetsligan bland europeiska varuhuskollegor.

Slår NK

Det innebär också att Åhléns Citys försäljningsökning under de senaste fyra åren är trefaldigt större än NK:s under samma period. Framgången har gjort att Åhlens City blir en allt viktigare del av Åhlénskoncernen. I dag står varuhuset för nästan 25 procent av koncernens försäljning, vilket är en ökning med 6 procentenheter på fyra år.

NK:s omsättning på drygt 1,7 miljarder kronor betyder att försäljningen är drygt 15 procent större än Åhlénshusets totala försäljning (alltså inkluderat Hemköp). Det finns dock goda skäl till att tro att avståndet kan fortsätta att minska under de närmaste åren. Den fulla effekten av omgörningen har sannolikt inte synts fullt ut i resultatsiffrorna. och det är svårt att tro att NK redan i år skulle återta marknadsandelar med tanke på att försäljningen i fjol sjönk med ett par procent.

Gynnas av omgörning

Dessutom borde Åhléns gynnas av att entrén kommer att byggas om år 2004 som en del i ett projekt att förnya T-centralen och uppgången vid Sergels torg. Åhlénshusets exteriör är nämligen i dag riktigt omodern för att vara ett varuhus och egentligen motsatsen till den trend som nämligen gäller i branschen; luftigt, ljust och med en stor välkomnande entré som gör att kunderna inte behöver trängas för att ta sig in i butiken. I byggplanerna kommer dessutom försäljningsytan att öka eftersom taket ovanför entrén till viss del byggs in och blir till ett antal riktigt attraktiva kvadratmeter. Även invändigt finns förbättringsmöjligheter. Åhléns planerar att flytta bokavdelningen från bottenplanet, vilket är rimligt. För även om bokförsäljningen har ökat i landet, är det knappast en avdelning som lockar in folk i huset.

Stockholm rör sig

Det finns ytterligare skäl till att ha höga förväntningar på Åhlénshuset. Det tycks som om handeln i Stockholms innerstad håller på att flytta alternativt vidgas västerut. En som antyder det är Fastighetsbolagets Drotts fastighetschef som i samband med bolagets kapitalmarknadsdag för ett par veckor sedan citerade en kund som sade att Stureplan håller på att bli dammigt.

Det är möjligt att den klassiska gyllene triangeln (området mellan Kungsträdgården, NK och Stureplan) som har varit hjärtat i Stockholm inte är lika glimrande som för ett par år sedan, när börsmäklarna runt Stureplan stod som högst i kurs. I stället finns det faktorer som drar kunderna åt centralstationshållet. Även om Arlandabanan i sig inte är en ekonomisk succé så bidrar den till att folk hamnar närmare Åhléns. Dessutom har kontorsfastigheten Klara Zenit som ligger granne med Åhlénshuset på marginalen bidragit till att höja profilen kring Åhlénshuset. I den nybyggda fastigheten huserar nämligen prestigefyllda hyresgäster som SvD och Affärsvärlden (sic).

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.