Hajar blir big business i Australien
Hittills i år har 14 hajattacker rapporterats i den australiska delstaten New South Wales, varav ett dödsfall. I jämförelse var det tre attacker året innan och fem stycken 2013.
Det stora antalet hajattacker i år har fått de australiska myndigheterna att initiera en hajstrategiplan. I det första stadiet investerar staten 16 miljoner dollar, cirka 140 miljoner kronor, på att skydda badare och surfare från hajarna, skriver BBC.
En av dem som tjänat på det nya initiativet är entreprenören Craig Moss som utvecklat ett 300 gånger 100 meter stort hajstängsel. Det flexibla stängslet, som kostat drygt 1,5 miljoner kronor att utveckla, stoppar stora djur medan mindre djurarter kan simma igenom. Craig Moss Eco Shark Barrier testades under förra året på Coogee Beach i västra Australien. Nu planerar staten att installera hans uppfinning på sex olika stränder i närheten av Banilla.
En annan produkt som lanserades tidigare i år var en magnetisk hajavskräckare som bärs runt handleden eller vristen.
– Ju närmre hajen kommer magneten desto mer obekväm blir känslan tills den blir helt outhärdlig på en meters avstånd, säger Charmaine Wilson, vd på Sharkbanz Asia Pacific, till BBC.
Produkten, som är utvecklad i USA och tillverkas i Kina, kostar drygt 900 svenska kronor.
– Efterfrågan är enorm. Det är en helt annan marknad än vi hade förväntat oss. Det är en stor marknad nu, säger Charmaine Wilson till BBC.
Även Google har varit inblandade i en teknisk lösning som kallas Clever Buoy. Den sänder signlarer genom ekolod som via satteliter skickar textmeddelanden till badvakter och livräddare på land när en haj upptäcks i det närliggande vattnet. Även drönare har börjat användas för att upptäcka hajar från luften.
De australiska ”hajdetektorerna” har lockat intresse världen över. Bland annat har Saudiarabien, Mexiko och Spanien visat intresse för Eco Shark Barrier, skriver BBC.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.