Handskmakarn: Har svårt att övertyga börsen

Accessoarkedjan Handskmakarn har inte varit någon succé påbörsen sedan riskkapitalbolaget Segulah lät notera aktien påOTC-listan för mindre än två år sedan. Kursen ligger i självaverket nästan 40 procent under utförsäljningspriset 65 kronorper aktie.Börsen har vänt aktien ryggen. I fjol nära nog halveradeskursen. Hittills i år har den visserligen stigit med 15 procenttill omkring 40 kronor, men trots detta är aktien en av börsenslägst värderade med ett p/e-tal runt sju. Det kan jämföras med13 för skokedjan Wedins. Kanske avspeglar den njugga värderingenett trovärdighetsproblem.Fjolåret var turbulent för Handskmakarn med en svag inledning,som ledde fram till VD-skifte, en översyn av strategin och ettgenomgripande åtgärdsprogram. Av allt att döma vändeutvecklingen redan under slutet av året, som trots allt blevbättre än väntat efter en bra julhandel. Rörelsemarginalen ökadenågot till 6,9 procent, den hittills högsta nivån, trots attengångskostnader drog ned resultatet. Marginalen har dockfortfarande en bit kvar till det interna målet om lägst tioprocent.Första kvartalet i år ökade försäljningen med 16 procent förjämförbara butiker. Resultatet förbättrades med ett par miljonertill en förlust på 4,7 miljoner kronor. Det är det normalamönstret. Andra halvåret är helt avgörande för intjäningen.Enbart december månad svarar för över 20 procent avårsomsättningen. Hur det går i julhandeln bestämmer därförårsresultatet. Den rullande tolvmånadersvinsten nådde 18,4miljoner kronor, att jämföra med drygt 16 miljoner kronor förhelåret 1998.Med sina över sjuttio butiker beräknas Handskmakarn ha omkring25 procent av samtliga renodlade accessoarbutiker i Sverige.Därtill kommer en begynnande nordisk expansion som hittillsresulterat i förvärvet av en finländsk kedja med sju butiker.Det senare ger en marknadsandel i Finland på fem procent, menhela 20-25 procent i Helsingfors, som är den viktigastedelmarknaden. Det ingår i strategin att bolaget aktivt ska sökaefter intressanta förvärvsobjekt i Norden. I Sverige är någondramatisk utbyggnad inte att vänta. Det pågår en kontinuerligutvärdering av butikernas lönsamhet. Under första kvartaletledde detta till att fyra butiker avvecklades i Sverige.Handskmakarn säljer fem produktgrupper i sina butiker. Trotsnamnet svarar handskar numera för enbart 20 procent avförsäljningen. Den största produktgruppen utgörs i Sverige avväskor med i fjol 37 procent av omsättningen. Andra produktet ärsmåläder (t.ex. plånböcker), reseeffekter och övrigt (bl.a.scarves, paraplyer, solglasögon). I Finland står väskor för enännu större andel av försäljningen än i Sverige.Butikerna säljer både externa välkända varumärken och egnavarumärken. Ungefär hälften av inköpen görs direkt utanmellanhänder, vilket förbättrar lönsamheten. Produkterna blirmer och mer modebetonade samtidigt somkonkurrensförutsättningarna ändrats radikalt. De traditionellakonkurrenterna har varit andra accessoarbutiker och varuhus.Numera satsar även sport- och konfektionsbutikerna påaccessoarer.Som en följd av detta arbetar Handskmakarn för att skaffa sig entydligare profil, förnya butikskonceptet och sortimentet samteffektivisera arbetssättet. Det är detta som är syftet med detåtgärdsprogram som sattes in i fjol.

BILDTEXT:

En udda aktie i portföljen.

FAKTARUTA:

KÖP AKTIEN

Handskmakarn hör till börsens lägst värderade handelsföretag.Rimligen har kursen låg fallhöjd. Stigande privat konsumtion ochförväntade effekter av insatta åtgärder talar för att vinsten ärpå väg upp och att aktien är billig. Men små, udda aktier, utankaraktär av IT-bolag, kan ha svårt att få genomslag på börsen.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.