Historiskt hög tillväxt för e-handeln

Postnords E-barometer visar på en historiskt hög tillväxt under tredje kvartalet, närmare bestämt 39%mer än samma period 2019.
Foto: Claudio Bresciani/TT

Postnords E-barometern sammanfattar e-handeln under det tredje kvartalet och visar på en tillväxt som ligger 39% över samma period 2019.

Rapporten har även undersökt undersökt hur företag och konsumenter ser på den kommande julhandeln. 43% av e-handelsföretagen tror på en hög tillväxt (över 10 %) i försäljningen av julklappar i år.

“Julklappshandeln på nätet kommer slå nya rekord, det kan vi med stor säkerhet säga. Och det är alltså trots att svenskarna totalt sett uppger att de kommer köpa något mindre julklappar. Förflyttningen till nätet, från den fysiska julklappshandeln, är enorm. Det är samma effekt som vi generellt har sett i detaljhandeln under 2020, på grund av pandemin”, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på Postnord i ett pressmeddelande.

33% av konsumenterna planerar att handla något under Black Friday. De vanligaste produktkategorierna att handla från i anslutning till Black Friday är hemelektronik, följt av kläder och skor.

“Black Friday är helt klart startskottet på julhandeln, vilket också märks på våra egna terminaler, där vi förra året slog paketrekord och troligtvis gör det på nytt i år. Samtidigt är det många konsumenter som är väldigt kritiska till fenomenet och snarare sympatiserar med det som numera kallas Circular Monday – en motreaktion med hållbarhet och mindre konsumtion i fokus”, förklarar Carl-Fredrik Teder.

 

 



    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här