Hit går Europas fotbollsmiljarder

De kommande helgerna drar de stora europeiska fotbollsligorna i gång igen. Bloomberg har jämfört England, Spanien och Tyskland och tittat på var de största pengarna finns.

Spanska La liga sålde nyligen säsongens tv-rättigheter till telekombolaget Telefónica för 600 miljoner euro (cirka 5,7 miljarder kronor). Tack vare Real Madrids och Barcelonas dragningskraft väntas de internationella rättigheterna ge ytterligare 600 miljoner euro.

Det var första gången som spanska ligan sålt tv-rättigheterna kollektivt. Tidigare har klubbarna förhandlat var för sig.

Siffrona bleknar dock i jämförelse med engelska Premier League. Där betalade, som Affärsvärlden tidigare skrivit om, Sky och BT motsvarande 70 miljarder kronor för att få sända matcher under tre år.

Premier League lägger också mest pengar på spelarlöner, 2,3 miljarder euro, följt av spanska La Liga (1,2) och tyska Bundesliga (1,1).

Högst publiksiffror finns i Tyskland som har ett genomsnitt på 44 000 åskådare per match i högsta ligan. Borussia Dortmund drar med sitt snitt på över 80 000 mest publik i Europa. Bundesliga har lägst biljettpriser av de tre jämförda länderna.

Ligorna har ökat omsättningen tre år i rad. Rikast totalt är Premier League med intäkter på motsvarande 3,9 miljarder euro, en ökning på 32 procent, konstaterar Bloomberg.

 

 

nullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.