Hon får 70 000 per Twitter-inlägg
Det är tidningen Dagens Media som rapporterar om Hollywood-kändisar som gör stora pengar på sociala medier.
Den 29-åriga Kim Kardashian är någorlunda känd genom en av många dokusåpor, en hemmagjord porrfilm, men framförallt för 2,7 miljoner personer som följer vad hon skriver på Twitter.
Tack vare alla sina ”followers” är hon högst betald ”publicher” på en kommunikationsbyrå som marknadsför sina tjänster på Twitter.
I sitt stall har byrån, enligt Dagens Media, nästan 20 000 twittrare med varierande bakgrund och antal followers.
Förutom Kardashian finns kändisar som Stephen Colbert och Brooke Burke. Men alla är välkomna att anmäla sig som publisher på byrån. Idén är att Ad.ly:s kunder, bland annat Microsoft Nestlé och Sony, på så sätt når sina kunder mer effektivt och exakt.
Men det kostar. Kim Kardashian som har flest antal läsare på Ad.ly tar 10 000 dollar, knappt 72 000 kronor, för ett positivt tweet om ett varumärke.
Derek Rey, grundare av Ad.ly, säger till PR Newswer att kändistwittrarna är begränsade till ett betalt tweet per dag.
– Vi vill inte förorena med tweets, säger han.
Det Kardashian skriver mest om på sin Twittersida är sallader från hamburgerkedjan Carl’s Jr. Det är ingen kund till Ad.ly utan här har Kardashian skrivet ett eget avtal för att bli företagets taleskvinna . Och i avtalet ingår uppenbarligen flitigt skrivande på Twitter.
nullnullnullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.