ICA ökar omsättning men minskar rörelseresultat

Dagligvarubolaget ICA redovisar ökad omsättning under första tertialet (januari-april) jämfört med samma period året innan. Rörelsevinsten minskade.
ICA ökar omsättning men minskar rörelseresultat - handel shopping inflation matvaror butik mat
Foto: Caisa Rasmussen / TT

Omsättningen steg 5,5% till 45 234 miljoner kronor (42 864).

“Under första tertialet tog ICA marknadsandelar och e-handeln visade en fin utveckling. Påskhandeln, inte minst i fjäll- och sommarstugeområdena samt i gränshandeln gick mycket bra”, kommenterar ICAs VD Nina Jönsson.

Samtidigt blev resultatet för ICA Sverige svagare än föregående år.

“Förklaringen ligger i de pågående prisinvesteringarna och i kostnaderna för de dubbla bonuscheckarna till Stammisar under våren – något vi införde som svar på inflationsökningen under årets första fyra månader, bland annat orsakat av högre priser på kaffe, kakao och mejerivaror”, säger Jönsson. Hon påpekar samtidigt att priserna på livsmedel sjönk under april, ned 0,2 procent jämfört med mars, vilket ses som glädjande.

Ebitda-resultatet blev 3 277 miljoner kronor (3 655), med en ebitda-marginal på 7,2% (8,5).

Rörelseresultatet blev 1 483 miljoner kronor (1 826), med en rörelsemarginal på 3,3% (4,3).

Justerat rörelseresultat blev 1 490 miljoner kronor (1 838), med en justerad rörelsemarginal på 3,3% (4,3).

Resultatet före skatt från kvarvarande verksamhet var 1 009 miljoner kronor (1 278).

Resultatet efter skatt blev 1 223 miljoner kronor (1 020).

ICA, Mkr 1 tertialet 2025 1 tertialet 2024 Förändring
Nettoomsättning 45 234 42 864 5,5%
Ebitda 3 277 3 655 -10,3%
Ebitda-marginal 7,2% 8,5%
Rörelseresultat 1 483 1 826 -18,8%
Rörelsemarginal 3,3% 4,3%
Justerat rörelseresultat 1 490 1 838 -18,9%
Justerad rörelsemarginal 3,3% 4,3%
Resultat före skatt 1 009 1 278 -21,0%
Nettoresultat 1 223 1 020 19,9%

 

Läs mer:

Matpriserna stod i princip stilla i maj

Matpriserna ökar: ”Kaffe och choklad ränteduvans huvudvärk”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Stockholms Universitet