Introduktionsfloden sinar

Hösten ser ut att bli lugn för mäklarfirmornas corporate finance-avdelningar.

Det väntar dystra tider för alla nya bolag som vill in på börsen. Sedan i somras har introduktionsfloden nästan sinat. ”Dagens marknad för nyintroduktioner är helt annorlunda mot den som varit de senaste tre åren”, säger Anders Hultin som är chef för Carnegies corporate finance-verksamhet. Trots den intensiva marknadsföringen för några kommande börsintroduktioner, exempelvis Jobline och Audio Development (båda Carnegie), så tvingas börssugna bolag nu att anpassa sig till ett klart mycket tuffare börsklimat än tidigare. Det gäller både priset och tidpunkt för introduktionen.

Omöjligt med e-handel

Redan under försommaren började antalet börsintroduktioner att minska. Från att mäklarna tidigare under året i princip kunnat garantera överteckning vid varenda introduktion, har läget nu förändrats radikalt. Alla firmor är eniga om att det är så gott som omöjligt att sätta bolag inom e-handel på börsen numera, inte minst efter sommarens smällar i först e-klädhandlaren Boo.com och sedan i Dressmart.

Men inte bara e-handeln står lågt i kurs, även andra bolag från den så kallade TIME-sektorn: telekom, IT, media och underhållning, har fått svårt att väcka investerarnas intresse. Signalerna kom redan i våras, då ett par bolag tvingades sänka sin introduktionskurs till följd av ett svagt intresse. Nu har situationen blivit ännu värre.

Den som tror att felet är Telias gör det dock för enkelt för sig. Visserligen har åtskilliga svenska privatpersoner förlorat pengar på Teliaintroduktionen i somras då aktien på två månader föll med tjugo procent i värde. Men förklaringen handlar mer om ökad nervositet hos de större kapitalförvaltarna.

”Från att tidigare har föredragit att satsa med chans att vinna en stor men osäker peng så har vi nu en situation där investerare hellre vill ha en liten men säker”, säger Jan Olsson, biträdande chef för corporate finance-avdelningen på Handelsbanken Investment Banking. ”Nu har kravet ökat på att vara unik. Ledordet för en bra börsintroduktion måste vara kvalitet”.

Nytt läge

Läget för börsintroduktioner har alltså förändrats rätt radikalt på bara några månader. Det påverkar naturligtvis inte bara potentiella börsnykomlingar utan också mäklarfirmorna själva.

”Som mäklare måste man alltid vara försiktig med vilket bolag man sätter på börsen. Vi råder därför just nu flera av våra kunder att antingen skjuta upp börsintroduktionen eller, om de saknar kapital, söka sig en strategisk partner”, uppger Anders Hultin. Vid sidan av Handelsbanken är Carnegie en av de mäklarfirmor som har satt flest bolag på börsen det senaste året. ”De flesta som tar sig tid att lyssna på våra argument accepterar också faktum”, fortsätter Hultin.

Det finns alltså flera bolag som tidigare har tänkt sig att gå på börsen i slutet av år 2000, men som istället har valt att stå på tillväxt i allt från ett halvår till ett år.

Så kallade private placements, det vill säga affärer inom den tidigare så livliga marknaden för privat kapital, är också numera omöjliga att genomföra. Det kommer alltså inte att vara möjligt att introducera bolag inofficiellt denna höst, enligt de bedömare som Affärsvärlden har talat med.

Svår prissättning

Situationen känns igen i övriga Europa. Även om det fortfarande förekommer en hel del nyintroduktioner både på Londonbörsen och de europeiska så kallade nya marknaderna så är tillströmningen klart lägre än tidigare. Under augusti sattes bara ett tiotal nya bolag på dessa marknader (främst den tyska Neuer Markt), vilket är hälften eller en tredjedel så många som tidigare månader.

En förklaring är naturligtvis svårigheterna med att sätta pris på den nya ekonomins bolag. Eftersom de flesta av dem saknar både kapital och vinster, kan de inte värderas med traditionella måttstockar. Istället handlar det om att bedöma respektive bolagsledning och affärsplan och möjligheterna till tillväxt. En introduktion nyligen höll på att gå helt fel. Det israeliska mobilteknikbolaget Electronics Line, som gick in på Neuer Markt i slutet av augusti, drabbades av denna värderingsproblematik. Utförsäljningspriset sattes till mellan 17 och 20 euro, men bara en dag före introduktionen handlades aktien fortfarande långt under denna kurs på den gråa aktiemarknaden. Investerare var då bara beredda att betala 12 euro.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.