Inwido svarar: ”En knivig balansgång”

I sin senaste krönika skriver Affärsvärldens chefredaktör Peter Benson hur man känner igen en tokig strategi. Ett av exemplen som lyfts är Inwido. Bolagets VD Henrik Hjalmarsson håller inte riktigt med.
Inwidos VD Henrik Hjalmarsson.
Inwidos VD Henrik Hjalmarsson.

”Fönstertillverkarkoncernen Inwido är ett exempel på hur förvirrat det kan bli när man vill både ha kakan och äta den. Bland Inwidos strategiska ”hörnstenar” så finns nämligen både synergier och en decentraliserad struktur. I sällsynta fall kan nog välskötta bolag få ut det bästa av båda världar. Men annars är risken att det blir motsatsen”, skriver Peter Benson här.

I ett mail till Affärsvärlden svarar nu Inwidos VD Henrik Hjalmarsson:

”Vi är ivriga läsare av Affärsvärlden och brukar med intresse också följa dina krönikor. Därmed noterade vi ju att du inkluderade Inwido som ett exempel i den genomgång du gjorde av tokiga strategier. Jag har så klart en annan syn på vår strategi.

Samtidigt är jag helt enig i din observation och att det dilemma du lyfter fram för Inwido i högsta grad är en dikotomi och kanske en av de mer kniviga balansgångar vi måste gå när vi exekverar vår strategi. Däremot är vi av den uppfattningen att valet är rätt och att vi klarar att skapa aktieägarvärde efter den principen, av tre anledningar:

  • För det första är våra marknader extremt lokala. Fönsterstandarder är helt olika i olika länder, till och med inom Norden, med olika krav och design på produkterna. Produktionen är dessutom kundorderstyrd i små batcher vilket innebär att produktion nära marknad och kund är en klar fördel ur ett transportkostnadsperspektiv. Det gör att möjligheten, och framförallt fördelen, med en centraliserad fabriksstruktur inte finns, utan att en sådan snarare blir negativ. Att producera fönster till många marknader i samma fabrik skulle helt enkelt leda till en effektivitetsdödande komplexitet.
  • Detta till trots så är de grundläggande beståndsdelarna i ett fönster i mångt och mycket desamma, d.v.s. glas, beslag, aluminium, trä/plast till karm och båge och ytbehandling. Så samordnade inköp skapar stora värden. Det gör att våra affärsenheter, utan krav på minskad flexibilitet eller komplexitet, får betydligt bättre förutsättningar att långsiktigt skapa bättre marginaler jämfört med de mindre fristående bolag som utgör den absoluta lejonparten av den europeiska fönstermarknaden.
  • Det tredje, och kanske viktigaste beviset, är att detta har varit en av de bärande idéerna sedan vår start för ca. 25 år sedan. Vi har helt enkelt lyckats, att utan våld på kunderbjudandet, få ut synergier inom framförallt inköp vilket bidragit kraftigt till våra resultat. Sedan börsnoteringen för 8 år sedan är nettovinsten fyrdubblad, rörelseresultatet dubblat och omsättningen har växt med 75%.

Hur som helst, vi kommer att fortsätta som ivriga läsare av Affärsvärlden och uppskattar er journalistik, även när vi inte är helt eniga i slutsatserna”, avslutar Henrik Hjalmarsson sitt mail.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Trapets