It-konsult att lita på

It-konsulten HiQ fortsätter att bevisa att det går att växa och samtidigt tjäna pengar. Bolaget är inte så konjunkturkänsligt som marknaden tycks frukta. KÖP

Det finns de som tycker att konsulter som HiQ inte borde finnas på börsen. I goda tider hamnar vinsterna i personalens fickor, medan förlusterna får täckas med aktieägarnas pengar när det går dåligt. HiQ är emellertid ett lysande exempel på att hela branschen just nu brottas med ett oförtjänt dåligt rykte. Dels för att it-bolagen visar upp en helt annan lönsamhet i dag, det brukar talas om 8-9 procent i marginal. Dels för att det finns väldigt stora skillnader bolagen emellan beroende på kunder och graden av specialisering.

HiQ har klarat av en förhållandevis hög tillväxt kombinerat med en stabil lönsamhet ända sedan den stora it-krisens dagar. Finns det då inte en risk att it-bolagen gör om samma misstag som sist, då de lyckades gasa i en konjunkturnedgång?

Jo, för enskilda bolag kommer det säkert att vara fallet. Därför gäller det som placerare att inte falla för frestelsen att köpa aktier i bolag som prioriterar tillväxt framför lönsamhet när vi nu går mot lite tuffare tider.

HiQ fokuserar på organisk tillväxt framför förvärv, men har trots detta varit ovanligt aggressivt när det förvärvat tre bolag på ett år. Senast köptes ett finländskt bolag med 70 konsulter. Och HiQ har nu som mål att ytterligare dubblera antalet konsulter i Finland. Lönsamheten har sjunkit något de senaste åren, men ligger alltjämt kvar på höga nivåer jämfört med branschen i övrigt. Att det fortfarande är svårt att rekrytera personal har förstås betydelse för kostnaderna. Men tack vara att HiQ i första hand växer organiskt, kan bolaget i större utsträckning styra sin lönestruktur. En dämpad konjunktur kan också göra att löneutvecklingen blir mera flack framöver.

Ett 20-tal kunder inom telekomindustrin står alltjämt för hälften av HiQ:s omsättning. De tio största kunderna svarar också för totalt 56 procent av intäkterna. Ett problem kan tyckas, men samtidigt ska situationen inte överdrivas. Mobiloperatörerna har i dag en helt annan ekonomi, och vilja att driva och utveckla nya alternativa tjänster.

Därtill har HiQ stora kunder inom områden som måste klassas som förhållandevis konjunkturokänsliga. Inom segmentet “Spel och underhållning” finns såväl Svenska Spel som Finlands motsvarighet i kundlistan. Och inom “Säkerhet och försvar” fortsätter HiQ:s och Saabs träningssimulatorer för stridsflygplanet Gripen att väcka internationellt intresse. Dessutom har HiQ satsat på finanssektorn och har ramavtal med ett 80-tal myndigheter och verk bara i Stockholm.

Blir det riktigt dåliga tider kommer it-konsulterna att märka av det. Men då brukar också de stora och mer välrenommerade bolagen klara sig bättre. HiQ är stort inom sin nisch och kommer i det läget att tillhöra dem som klarar sig bäst.

_______________________________________________________________________

Fem frågor till vd Lars Stugemo

Avmattningen blir allt tydligare på de flesta marknader globalt. Är det något som ni märker hos era kunder?

– Vi märker av två saker. Det ena är avmattningen, det andra är efterfrågan. Vi har en finanskris som pågått i tolv månader, något som våra kunder började märka av redan för nio månader sedan. Men vi upplever ändå en god efterfrågan. Sedan sker det en del genom strukturella förändringar. Det som händer inom fordon och telekom kommer att vara bra på sikt. Det finns en oerhörd underliggande kraft i att tekniken hela tiden blir billigare och kraftfullare. Vilket så klart skapar ett enormt sug efter folk som kan teknik.

HiQ:s rörelsemarginal har sjunkit sedan toppåret 2005. Under första halvåret 2008 har marginalen legat på 16,4 procent. Tror du att den har bottnat nu, eller kan vi förvänta oss ytterligare marginalpress?

– Vi har redan sett en viss uppryckning i och med andra kvartalet i år. Sedan tyckte jag runt 2005 att det var önskvärt att växa lite mer och kanske ha en något lägre marginal. I dag ligger vi på en ganska bra nivå.

HiQ fortsätter att ha en bra efterfrågesituation och genererar ett starkt kassaflöde. Kan vi räkna med att få någon extra utdelning under nästa år?

– Kassaflödet under första halvåret i år var bättre än vad vi hade under samma period förra året. Vi har en bra kassasituation. Men vi har ingen anledning att vara överkapitaliserade heller. Ser vi möjligheter till att kunna dela ut mer kommer vi att göra det.

Hur mycket märker ni av utländsk konkurrens och att arbetsuppgifter försvinner till länder som Indien?

– Inte alls egentligen. Jag tycker att bilden ser ut som den gjorde för fem år sedan. En del görs i Indien, och annat kommer tillbaka. Det känns lite som det går i vågor. Hela vår bransch och våra kunder håller på att bli duktigare på att välja var de vill att saker ska göras. Sedan händer det att bristen på kompetent personal göra att vissa projekt hamnar utomlands.

HiQ är fortfarande väldigt beroende av att det går bra inom telekom. Upplever du det som något problem?

– Nej, vi har 15-20 kunder inom området och upplever alltjämt god efterfrågan. Operatörerna tjänar rätt mycket pengar i dag. Det är inte som i förra rundan när de hade förstörda balansräkningar på grund av en massa mobillicensauktioner. Tvärtom fortsätter bolagen att utveckla nya tjänster och uppgradera näten.

________________________________________________________________________

Billig tillväxtaktie

Börsen har inte var nådig mot flertalet bolag i år och HiQ är inget undantag. Sedan årsskiftet har bolaget tappat drygt 20 procent och har nu kommit ned på nivåer som vi inte har sett sedan 2005. Trots detta har företaget varit en pålitlig tillväxtmaskin och har även med en sjunkande marginal kunnat lyfta vinsterna år efter år tack vare en hög tillväxt. En snabb titt på SME Direkts estimat gör dock gällande att analytikerna på marknaden räknar med att HiQ endast växer med runt 8 procent de kommande åren. Det känns väl pessimistiskt med tanke på att bolaget historiskt växt runt 25 procent i snitt och har som målsättning att växa med 30 procent om året. En kraftig rekrytering de senaste kvartalen borde också leda till att intäkter hänger med upp framöver.

Efter kursraset i år värderas HiQ till knappt nio gånger den förväntade vinsten för 2008, och drygt åtta för nästa års vinst. Inte särskilt dyrt med tanke på den tillväxt som genererats historiskt, och som mycket väl åtminstone delvis kan bli fallet framöver. Att rörelsemarginalen har tappat successivt sedan 2005 är heller inget som man ska hetsa upp sig över, eftersom bolaget i viss mån prioriterat tillväxt framför lönsamhet under den gångna perioden. Det är därför rimligt att rörelsemarginalen stannar upp runt nuvarande nivå på drygt 16 procent. Blir tillväxten sedan lägre är det snarare troligt att denna siffra kan förstärkas något.

Vi har en relativt optimistisk syn på HiQ:s möjligheter framöver och räknar med en högre tillväxt än vad analytikerna gör. Något som talar för det är HiQ:s fina historik av lönsam tillväxt och att bolaget antagligen inte är fullt så konjunkturberoende som marknaden tycks frukta. Lägg därtill en låg värdering och en direktavkastning på drygt 6 procent under de kommande åren, och aktien framstår som riktigt intressant. Affärsvärlden rekommenderar köp.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.