”Jag har så många idéerjag vill förverkliga”

FRU OLSSON

entrprenör: Carina Stjernström-Olsson

verksamhet: Bemanningsföretag

Startår: 1994

Omsättning 2004: 13 mkr

Resultat 2004: 350 000 kronor

Antal anställda: 45

Ägarstruktur: Carina Stjernström-Olsson, 100 procent

Koka kaffe, gå till posten, fakturera, arkivera, sköta korrespondens, boka resor – så tedde sig vardagen för Carina Stjernström-Olsson under många år som sekreterare. Inte förrän 1994, då hon själv var 33 år, kom insikten att hon kunde göra det åt flera företag samtidigt – och till och med hyra ut andra som gjorde det.

CARINA STJERNSTRÖM-OLSSON

– Till skillnad från många andra entreprenörer började jag på ett väldigt lugnt och stabilt sätt, säger Carina Stjernström-Olsson, fembarnsmamma, ensam ägare till och vd för bemanningsföretaget Fru Olsson – uppkallat efter henne själv.

– Jag fick en förfrågan av min tidigare arbetsgivare, bokförlaget Det Bästa, om jag kunde tänka mig att sköta deras korrespondens och jag utgick från att det handlade om lite extrajobb på kvällar och helger. I själva verket var det 1 000 brev om dagen och det fixade jag ju inte själv. Ur det växte idén fram att hyra ut tjänster i större skala.

I slutet av första året var de sex anställda. Antalet kunder hade vuxit och tjänsteutbudet hade utvidgats till bemanning av reception och kundtjänst och företaget fick sitt första kontor. Affärsidén låg i tiden, hela bemanningsbranschen växte så det knakade och tjänade pengar på företag som i allt större utsträckning outsourcade olika slags tjänster. Efter två år togs nästa steg.

– Jag hade då privat genomgått en skilsmässa och träffat en ny man. Jag hade bosatt mig i Karlskrona och pendlade i början men kände snart att jag ville hitta något att göra där nere. Det var otroligt motigt. Ingen trodde på det, bemanningsföretag uppfattades som ett renodlat storstadsfenomen.

Men med den kraft som, som hon säger, ”man bara har när man är nykär”, drog hon in så många kunder så att de efter ett år var uppe i 30 anställda, och 1999 öppnade hon ytterligare ett kontor i Kalmar. Under åren 1997-2000 växte Fru Olsson med över 300 procent, sedan blev det tuffare.

– Konkurrensen hårdnade, hela branschen började tappa och både omsättning och vinst, som som mest varit uppe i 22 respektive 2 mkr, backade. Vi fick skala ner men har gått med vinst hela tiden och i år ser vi faktiskt återigen en ökning med 20 procent. Det finns stora möjligheter att växa igen.
Precis innan marknaden vek var hon själv på väg att skaffa sig en ny roll i bolaget, något som nu återigen är aktuellt.

– Man kan ju inte lämna vd-skapet i ett skede när man just börjar tappa intäkter men nu känner jag att jag har så många idéer som jag vill förverkliga att jag nog måste lämna det till någon annan.

Bland de största kunderna finns i dag flera bokförlag, såsom Bonniers, LRF Media, Direktmedia, Det Bästa, Harlekin, och efter många år med dem har också den mest konkreta av de nya affärsidéerna uppstått.

– De har alltid överblivna premier, som de t. ex. lockat medlemmar med, och jag har börjat köpa upp lager av sådana i syfte att sälja dem vidare billigt, till företag som behöver giveaways i samband med kundaktiviteter eller eventbolag som plötsligt behöver 1 500 rosa sminkväskor. Jag har ett lager i dag med 100 000 produkter som jag köpt för runt 120 000 kronor. Hittar man bara sätt att få fart på försäljningen kan man lätt få ut 6oo ooo-700 000 kronor för det. Vissa saker tror man bara på till 100 procent, det här är en sådan.

Under de tio år som hon tillryggalagt med Fru Olsson har hon även haft händelserika år privat. Förutom att hon genomgått ytterligare en skilsmässa har hon varit mamma åt fem barn, i dag mellan 18 och 5 år – den yngsta dessutom född 1999 som var ett år då företaget befann sig i stark tillväxt.

– Det är klart att det varit enormt slitigt mellan varven. Bara att ha små barn är en påfrestning på vilket förhållande som helst. Och om man utöver det ska lägga varje ledig minut på jobbet så är det klart att det sliter på en. Om tio år kommer jag nog att undra hur jag fixade det. Men man gör det! Man får fokusera på de bra sakerna och inse att man inte är en typ som trivs med att vara hemma och laga mat utan faktiskt har idéer och kraft att göra något av dem. Och att man faktiskt också är en sådan som kan fixa det!

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Invesco
Annons från Trapets