Jan Wifstrand: Letsbuyit är stendöda om ett halvår

Finns det ett samband mellan börskurs och servicenivå i ett företag?

Det har förekommit sådana påståenden. Både Campbell’s och Procter & Gamble, till exempel, påstås i goda tider ha knuffats uppåt i kurs på grund av gott renommé hos kunder i USA. Viss research har gjorts på området och sägs styrka detta.

Om det nu är så är det i alla fall lätt att förstå varför vissa bolag har det litet knepigt med emissioner, kursutveckling och så.

Hör här:

Det började med att jag och min sambo behövde en telefon till. Som goda lundensiska lokalpatrioter valde vi en Doro, men tyckte samtidigt att e-handel kan vara en god idé, så budet gick till Letsbuyit.

Det beslutet skulle vi aldrig ha fattat.

Jodå, telefonen kom, men den fungerade inte. Vi valde förstås att inte skylla på Doro i första hand, Letsbuyit hade nämligen inte lyckats skicka med någon bruksanvisning och vi kanske, kanske hade gjort något fel, även om det knappast behövdes någon postgymnasial utbildning för att ansluta manicken. Underligt nog visade det sig för övrigt att den redan var programmerad med ett för oss okänt namn.

Vi påtalade bristen till Letsbuyit, naturligtvis via e-post. Vilket sätt kan vara lämpligare att använda för kommunikation med ett e-handelsföretag? Ett antal opersonliga automatsvar med sedvanligt hjärndöda formuleringar av typen ”vi ska se till att ditt meddelande…..” och så vidare dunsade in. Men inte ett livstecken från någon som brydde sig. Vi skickade mail och begärde personlig kontakt. Automatsvar igen. Och igen.

Telefonen från Doro, ja den förblev oanvändbar.

Tiden går, till slut får vi kontakt. En bruksanvisning utlovas och efter lång tid anländer den faktiskt. Men telefonen funkar ändå inte. Den är defekt, helt enkelt.

Letsbuyits svårfångade representanter föreslår då att deras ”tekniskt bevandrade kundtjänst” ska hjälpa till. Det visar sig inte finnas någon där som vet mer om telefoner än en blind åsna. Ni kan ju fråga Doro, tycker de.

Vi tröttnar och begär i telefon att få veta vem som är VD för Letsbuyit. Vi tänker att det är som i gamla Östtyskland, det är bara högsta ort som gäller.

Svaret från vår kundtjänstvän blir en fråga: I vilket syfte frågar ni det?

Suck.

Sedan slås världsrekordet. När vi vill kontrollera telefonnumret till den växel där Letsbuyits ledning sitter blir svaret att ”det kan vi inte lämna ut”.

!!!!!

Sista etappen blir självklar. Vi har sedan länge begärt att få en returnota så att den usla telefonen kan sändas tillbaka. Någon form av löfte har förvisso getts, men ingenting har hänt. Vi väljer att maila till VD som vi till slut fått namnet på (Wistam, det kanske är bekant) och hotar med polisanmälan om ingenting händer bums.

Och si, det kommer ett svar. ”Det var ju tråkigt det här”, typ, liksom, va. Vi ska skicka en ny telefon.

Det har nu gått över en månad sedan telefonen först beställdes. Ett nytt exemplar har slutligen dykt upp. Kanske VD skickade den själv. Vågar vi tro att den funkar…?

Nyligen var det Vision som påtalade fakturaschabbel hos detta klåparaktiga bolag. Själv kan jag bara säga att det är bortom allt förnuft hur Letsbuyit tror att man ska behandla kunder och driva e-handel. CRMM är det enda vi sett – Customer Relation MisManagement av avancerat slag.

Denna krönika kommer sannolikt att medföra någon form av utbrott och klagomål från Letsbuyitledningen, till E24. Då bevisar den återigen sin egen inkompetens, genom att gå till motattack i extremt trängt läge. Och om undertecknad får några reaktioner? Ja, då väntar ett käckt automatiskt svar, 26 ggr i rad.

Letsnotbuyit.

Och om du tillhör de olyckliga som äger en aktie i detta eländiga etablissemang, letssellit omedelbums. De är stendöda om ett halvår. Kursfallet i Frankfurt är visst i full gång.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.