Julhandeln lyfter inte kläd- och skoförsäljningen

Så mycket har den totala försäljningen av kläd- och skohandeln minskat.
Klädhandel, modehandeln
Foto: Hasse Holmberg / TT
Den totala försäljningen i Sverige av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, har minskat med 28,9 procent under årets julhandel (1-20 december) jämfört med samma period året innan. Skoförsäljningen har samtidigt tappat 41 procent under månaden.

Det framgår av en undersökning som Svensk Handel Stil genomfört.Svensk Handels chefsekonom Johan Davidson säger att e-handeln kompenserar för en del av tappen vilket också betyder att ”läget i de fysiska modebutikerna är än mer illavarslande”.

Överlag har pandemin inneburit tio nattsvarta månader för kläd- och skohandeln.

”Vi får konstatera att inte heller julhandeln blir den injektion som många glest befolkade sko- och klädbutiker så väl hade behövt under handelns viktigaste försäljningsperiod”, säger Johan Davidson och uppmanar till stöd för de utsatta företagen.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF