Laddar

Kaos på marken

Det är inte trängsel i luften utan kaos på marken som ligger bakom de ökade problemen med flygförseningar.

Mer än var fjärde flygning i Europa är försenad med över en kvart. Det visar statistik från Association of European Airlines, AEA, för perioden april-juni i år. Värst drabbade flygplatsen var Malpensa i Milano där nästan hälften av alla avgångar fördröjdes. Madrid, Zürich, Bryssel och Barcelona är andra exempel där passagerarnas tålamod ställs på prov. Som bäst i klassen utmärkte sig de skandinaviska huvudstädernas flyghamnar där endast var femte flygning lät vänta på sig. På Arlanda var det framför allt flygbolagen Iberia, Alitalia, Air France och ungerska Malev som stod för förseningarna.

Räknat i väntetid per försenat flyg placerade sig London Gatwick med mer än 60 minuters dröjsmål i topp.

Maktlöshet

Siffrorna bekräftar att luftfartsmyndigheter och politiker, trots alla löften om bättring, står maktlösa inför problemet. Utöver påfrestade nerver hos resenärerna räknar EU:s generaldirektorat för transporter med att flygtrafikens förseningar orsakar samhällskostnader på närmare 40 miljarder kronor årligen. EU-kommissionen har därför tagit initiativ till en reform av det europeiska luftrummets förvaltning som anses vara huvudboven bakom den dystra utvecklingen. I dag styrs stora delar av trafiken av nationella flygkontrollsystem, som ofta brister i kommunikationen med varandra. Enda lösning är enligt EU-kommissionen skapandet av en för alla medlemsländer gemensam trafikförvaltning. Men det är något som stött på patrull.

“Att överge den nationella kontrollen över flygtrafiken uppfattas av bland annat Frankrike som suveränitetsförlust över det egna luftrummet”, säger Ben Van Houtte, ansvarig tjänsteman på EU:s generaldirektorat för transporter.

Van Houtte tror dock att EU:s senaste initiativ kommer att nå framgång. Senast år 2005 räknar han med att ett gemensamt europeiskt luftrum kommer att vara verklighet. Bristande koordination mellan ländernas flygkontroller är dock långt ifrån den enda förklaringen till de omfattande förseningarna.

Andra frågor som EU måste ta itu med är bristen på flygledare (som det tar tre år att utbilda). Militären måste också förmås att gå med på en minskning av det för dem reserverade luftrummet. Sist men inte minst utgör även flygplatsernas bristande kapacitet en propp som EU knappast rår över.

Flaskhalsarna

Även i USA är förseningarna ett växande problem. Över 50.000 landningar uppges ha varit försenade fram till i juni i år. Det är en ökning med 20 procent jämfört med året innan. Inte heller här tycks bristen på luftrum vara det egentliga problemet. Orsaker är problem med flygkontrollen, bråk mellan arbetsgivare och piloter samt dåligt väder. Flygbolaget United Airlines utpekas som störst syndare och har därför i vanlig ordning stämts av en skara kunder för bedrägeri och avtalsbrott. Som om det skulle vara en lösning på problemet.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.