Kontoret som höjer prestationen
Det var vår i luften när Per Frankelius, som är entreprenörsforskare på Örebro universitet, klev in genom entrén på IBM:s högkvarter för forskning och utveckling, IBM Zürich Research, för första gången.
– Det var en oerhörd känsla att komma in där. För det första var det ett otroligt vackert läge, med utsikt över Zürich sjön. Största byggnaden var byggd i en stor båge, med en stor innergård med vattendammar, där folk kan gå och filosofera.
– Inuti kändes det väldigt visionärt samtidigt som det fanns en anda av att “här bedrivs noggrann och helt unik forskning”, säger Per Frankelius.
Men exakt vad det var som gjorde atmosfären på IBM i Zürich, där man arbetar med nanoteknik, så annorlunda mot andra kontor och forskningscentra var svårt att sätta fingret på. Och hade miljön någon betydelse för att forskningsenheten fått två Nobelpris?
Per Frankelius startade ett forskningsprojekt för att ta reda på mer om hur man skapar en arbetsmiljö för optimala arbetsinsatser. Rapporten “Hemligheten bakom högpresterande miljöer” läggs fram om ett par veckor. Där studeras, förutom IBM Zürich Research, även Benettons företagsuniversitet Fabrica och företaget Disney.
Den fysiska miljön, som arkitektur och inredning, har stor betydelse, konstateras i rapporten. Men det handlar inte bara om en skön estetik utan om att olika byggnader eller rum ska vara anpassade efter sina särskilda ändamål.
– På IBM i Zürich är den största byggnaden u-formad. En flygel är utformad för visioner, för framtidsdiskussioner och möten. Här kan man gå runt mellan olika stationer och se idéer och skisser. Den andra flygeln, där själva forskningen skedde, var stängd för besökare.
Per Frankelius är förvånad över hur mycket av den nya tekniken som visades i “visionsflygeln”. Rädslan för att bli kopierad har minskat, menar han.
– Jag vet ju i och för sig inte om de har en massa teknik som de väljer att inte visa, men känslan är ändå att väldigt mycket är öppet.
Per Frankelius påpekar att det är en trend i företagsvärlden att man öppnar sina forskningsavdelningar. Syftet är att få hjälp från omvärlden. En del företag, som läkemedelsbolaget Eli Lilly, lägger ut sin cellforskning på nätet, och bjuder vem som helst att ta del i att lösa problem kring till exempel reningen av en cellodling. Samma insikt verkar ligga till grund för visionsflygeln i Zürich, vars uppgift är att bjuda in omvärlden till IBM och som besöks av såväl kundföretag som forskare från hela världen.
Per Frankelius minns sitt vårbesök för ett par år sedan. Han var inbjuden tillsammans med ytterligare några svenska forskare för att diskutera elektroniska affärer.
– Observera att det här är ett ställe med två Nobelpristagare. Vår forskargrupp var ingenting i jämförelse. Ändå blev vi fantastiskt väl mottagna och de visade stort intresse för vår forskning, och hade en stor ödmjukhet. Här ger de alla en chans, säger Per Frankelius.
___________________________________________________
Så skapar du en högpresterande miljö:
Öppna dörren till omvärlden
Stora företag bör ha ett speciellt hus med medarbetare som har särskilt ansvar för att fånga in extern information och inspiration. Och som har kanaler ut i resten av företaget, för att sprida den bearbetade och tolkade informationen.
Wow, vilken design
* Utveckla en inredning och arkitektur som är olik allt annat man sett inom verksamhetssektorn. Ta in foton från de 20 största konkurrenterna – gör inte likadant.
* Vässa detaljerna. Inventera detaljer, som dörrhandtag, receptionsdisken, kaffemuggarna, och utforma dem så att de kommunicerar det budskap företaget vill förmedla.
* Variera. Alla avdelningar ska inte se
likadana ut. Låt miljön i FoU-avdelningen ha ett annat utryck än säljkontoret.
Triggerchef
Chefen ska inte “bara” sätta lön, skriva affärsplaner och se till att företaget levererar. Hans/hennes uppgift är också att främja prestationsförbättringar. Både genom att sätta mål för prestationsnivå och se till att skapa system för en hög prestation. Samt genom att ha en prestationsfrämjande attityd. När en medarbetare har en idé, stimulera först, kritisera sedan: “Bra idé, ordna ett seminarium i eftermiddag.” Den chef som säger “bra idé, men vi har inga resurser” är prestationshämmande.
Story telling
Skapa särskilda “gallerier”, där företagets historiska prestationer lyfts fram, i stället för vanliga after work-träffar.
Ge rätt stöd
Även de mest snillrika kreativa processer står sig slätt om it-nätverket inte funkar. Eller om kaffemaskinen är trasig. Ta reda på vilken service och vilka stödfunktioner som är viktiga för att stödja prestationer och se till att de finns.
Bryt traditioner
Inte minst när det gäller rekrytering, våga anställa folk som inte är kopior av den befintliga personalen.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.