”Krisen i branschen klart överdriven”
– Vår stora utmaning är
att kapitalisera på alla digitala läsare. Men det börjar hända saker nu, vi ser
hur det digitala skiftet även i annonsvärlden kommer i full fart. Nya siffror
för de senaste tolv månaderna visar att nedgången i annonsintäkter för de tre
papperstidningarna kompenseras med en ännu större tillväxt för de digitala
annonsintäkterna. Och det är i absoluta tal. Det har inte hänt förr och det är
oerhört positivt , säger tidningsdirektören .
– Så krisen i branschen
är klart överdriven. Jag är väldigt optimistisk på sikt. Jag menar att vi har
mer tid än i många andra länder. Vi har en tradition att ta betalt av läsarna,
vilket inte är fallet i till exempel USA. Jag var och hälsade på San Francisco
Chronicle för några månader sedan, en tidning som grundades 1864, precis som
DN. Stämningen var i botten och allt kändes otroligt deppigt. Så är det
verkligen inte här.
Men Gunilla Herlitz
tidningar konkurrerar inte bara med andra traditionella medier utan kanske
framför allt med företag som Google, Facebook och andra sociala mediesajter.
Med ständigt förfinade metoder erbjuder de annonsörerna att nå specifika
målgrupper med särskilda intressen eller inom ett visst geografiskt område,
eller båda. De har också en kostnadsfördel i att inte producera eget innehåll
utan låter sina användare dela till exempel en artikel från Expressen. Så
frågan är om det överhuvudtaget är möjligt att konkurrera med sociala
mediesajter och Google om annonspengarna på nätet.
– Vi producerar
innehåll, det gör inte Google eller Facebook eller Twitter. Jag vänder på det
och säger att innehållet är vår styrka. Men vi måste ta betalt för det på ett
eller annat sätt. För Dagens Industri och Dagens Nyheter kommer vi ta betalt av
våra läsare och då är utmaningen att få prenumeranterna att flytta från
papperstidningarna till digitala produkter. Visst, vårt innehåll delas flitigt
i sociala medier. Men vi kan inte se det som ett bekymmer utan måste se det som
en styrka i och med att fler läsare tar del av vårt innehåll i digitala
plattformar. Sedan har vi en stor utmaning i att precis som Facebook och andra
bli bättre på att följa läsarna, inhämta data och erbjuda annonsörer
intressanta målgrupper med hjälp av förfinade metoder. Här investerar vi mycket
i dag. ”
Intervjun görs innan det
senaste sparpaketet på tidningen Expressen. Men på frågan om det väntar
ytterligare besparingar inom de tidningar Gunilla Herlitz har inflytande
över tvekar hon inte.
– Vad gäller sparpaket
så går det inte att säga någonting om någon tidning. Men vad jag är säker på är
att vi står inför ett stort kompetensskifte där vissa tjänster försvinner och
andra kompetenser måste rekryteras. Det kan handla om beteendevetare,
matematiker eller andra vilkas kunskaper passar in i den nya tidningsvärlden. I
dag går den mesta kraften åt att producera den papperstidning som ska komma ut
i morgon. Men det måste naturligtvis förändras i takt med att
papperstidningarna dör.
Av: Pontus Herin
Prenumeranter kan läsa
hela intervjun här.
nullnull
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.