Lindex tar nya tag i Tyskland
Problemen på den tyska marknaden tycks fortsätta att förfölja klädkedjan Lindex. I går meddelade bolaget att Füsun Khan lämnar posten som chef för den tyska verksamheten. I stället får landschefen för Sverige Per Uebel ta över ansvaret även för Lindex i Tyskland. Lindex tänker fortsätta att hålla en lägre expansionstakt i Tyskland och förutom de två butiker som lades ner under första halvan av verksamhetsåret 2001/2002 ska ”ytterligare anpassningar göras framöver”. På vanlig svenska torde det innebär att fler butiker bommas igen. Den rimligaste tolkningen av detta är att problemen i Tyskland är värre än vad Lindex tidigare trott samt att VD Jörgen Johansson tröttnat på takten i åtgärderna och därför bestämt sig för att byta ut Khan som enligt pressmeddelandet inte delar ledningens syn på Lindex framtida utveckling. Nu är naturligtvis kuggfrågan om detta är bra eller dåligt för Lindex-aktien. I bakgrunden finns en stark resultatutveckling för bolaget. Halvårsrapporten som släpptes 19 mars visade en relativt måttlig försäljningsökning med drygt två procent i jämförbara butiker. Men vinsten efter finansnetto steg till 176 miljoner kronor från 46 miljoner under motsvarande period föregående räkenskapsår och vinstmarginalen ökade till 54,6 procent från 49,4 procent. I rapporten kunde bolaget peka på snabba positiva effekter från det genomförda åtgärdsprogrammet, bra balans mellan efterfrågan och varuförsörjning samt en lyckad minskning av lagren. Den goda resultatutvecklingen har tidigare också givit utslag i aktiekursen. När den värsta oron efter terrordåden i september förra året lagt sig steg aktien som en raket och nådde en topp på strax över 200 kronor i mars i år. Efter det har kursen fallit tillbaka och det är just utvecklingen i Tyskland som är ett av analytikerns orosmoln. Om nu Johansson tar i hårdare för att få bukt med situationen borde det därmed vara gynnsamt för Lindexaktien, något som gårdagens kursreaktion tycks bekräfta. Värderingsmässigt har också Lindex en bra bit kvar till branschjätten Hennes & Mauritz. Visserligen är det inte rimligt att Lindex ska nå upp till samma p/e-tal som tillväxtmaskinen H&M men nog finns det förutsättningar att gapet ska minska framöver.
Rejäl kalldusch från nye IBM-chefen
Botten är inte nådd, sa IBM:s nya vd Sam Palmisano nyligen. Det är tydligt att just teknikbranschen har svårt att ta sig ur lågkonjunkturen, eller ens se ljuset i tunneln. Och särskilt illa är det att det är IBM som ånyo sänder ut tråkiga signaler. Historiskt brukar hårdvara vara den IT-kategori som först vänder upp vid begynnelsen till en konjunkturuppgång. Ny IT ger kapacitet för ökade industriella volymer. Därför är IBM:s signaler extra tråkiga. Enligt Bloomberg News rådde rena dödgrävarstämningen när Sam Palmisano nyligen höll sitt första tal till de anställda, han tillträdde formellt från och med det andra kvartalet i år. Palmisano sade att “det är tydligt att industrin inte återhämtar sig i år” och han tillade att tekniksektorn “inte kommer att växa med 10 eller 11 procent nästa år heller”. Vidare gav han en känga till förra ledningen genom att säga att IBM måste omvärdera sin verksamhet givet utsikterna. Han förtydligade med att säga att IBM har utvecklat sin strategi och byggt upp bolaget “baserat på antaganden om att vi skulle få en stark, robust tillväxt, som inte finns längre”. Aj aj aj. Det är bara att inse: Tekniksektorn kan mycket väl bli lika sval 2003 som 2002. Kanske är det redan inbakat i aktiekurserna, kanske inte.
Erik Aronsson
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.