Metro står fast vid expansionsstrategi

Stenbecks gratistidningen Metro fortsätter expandera kraftigt och uppgifterna om att expansionsplanerna lagts på is tillbakavisas med emfas. "Vi backar inte det minsta från vår tillväxtstrategi", säger Jens Torpe, vice VD i Metro International.

På torsdagen lanserade Metro-koncernen sin första franskspråkiga upplaga i Montreal i Kanada. Tidningen trycks i 100 000 exemplar och kommer att distribueras i tunnelbanan och i tidningsställ.

Etableringen är den andra i ordningen i Kanada (efter det att man förra året lanserade en engelskspråkig upplaga i Toronto) och sker i samarbete med mediejätten Transcontinental Media, som ger ut över 50 olika magasin och ett 60-tal veckotidningar i Kanada och USA.

Metro står som ägare till 25 procent av bolaget, medan Transcontinental äger resterande 75 procent, vilket givit upphov till frågan om Metro nu överger den aggressiva – och dyra expansionsstrategi – där man hittills eftersträvat 90 procents ägande i de olika lokala bolag som ger ut Metro.

”Det är en helt felaktig slutsats. Vi backar inte det minsta från vår expansionsstrategi”, säger Jens Torpe, vice VD i Metro International.

“Ägarförhållandet är en följd av att en utländsk aktör enligt kanadensisk lag får äga mer än 25 procent i den här typen av bolag. Dessutom är det inte riktigt så det förhåller sig. I det ’redaktionella’ bolaget som ger ut Metro i Montreal äger vi 25 procent, men samarbetet rör även andra typer av företag, bland annat ett försäljningsbolag. Sammantaget står vi för 50 procent av kostnaderna för att få ut tidningen och vi får 50 procent av avkastningen.”

Den senaste tiden har det spkeularats i att Metro lagt expansionsplanerna på is efter den senast rapporterade förlusten på 670 Mkr.

“Det där är också ett missförstånd från början till slut. Det finns ingen som helst tvekan kring våra expansionsplaner. Vi har tre strategier; att bygga vidare på befintliga marknader, att gå in på nya på egen hand och att gå in på nya tillsammans med partners. Vi kör alla tre spåren parallellt, med samma styrka och de investerare vi har i ryggen vet att det kostar att växa snabbt – de är inte oroliga”, säger Jens Torpe

Vad nästa steg i expansionen blir vill han dock, helt i linje med sedvanlig Metro-ordning, inte avslöja.

Hur kommer det sig att ni valt att gå in i just Montreal? ”Ända sedan vi började titta på USA och Kanada har Montreal varit ett strategiskt mål, men det var först nu vi fick licens att distribuera tidningen i tunnelbanan och att vi hittade en bra lösning med en bra partner.”

Hur ser konkurrensbilden ut? ”Väldigt gynnsam. Det finns ingen annan gratistidning än så länge, vår främste konkurrent är den lokala morgontidningen, Le Journal de Montreal – och den kostar pengar.”

Era etableringar brukar ledsadgas av stämningar och arga advokater, hur många stämningar har ni dragit på er den här gången? “Ingen alls – än så länge. Allvarligt talat tycker jag mig se att de där bråken minskat i både antal och omfattning. Vid de fyra senaste etableringarna – Warszawa, Milano, Aten och Buenos Aires – har det varit märkbart tyst. De har kanske tröttnat på att jaga oss nu.”

Marknaden har dock reagerat negativt på de senaste tidens rapporterade förluster, och sjönk även under torsdagen med cirka 4 procent för att stänga på 69 kronor.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.