Microsoft sätter press på svenska systembolag

Microsofts jakt på nya tillväxtmarker hotar inte bara mobilindustrin. I går blev köpet av danska affärssystembolaget Navision klart. Frustrationen växer bland svenska branschbolag.

– Microsoft blir nu både en leverantör och konkurrent till affärssystembranschen. Och det är aldrig bra. Det är ungefär som att flygplanstillverkaren Boeing skulle börja sälja resor parallellt, säger Staffan Ahlberg, vd för IBS.

– På sikt blir vi nog mer skeptiska, och vill använda mindre av Microsofts produkter, för till exempel portalteknik. Det kan hända att vi knyter oss än närmare IBM, tillägger han.

Microsoft å sin sida sticker inte under stol med att man i och med köpet iklär sig dubbla roller.

– Vi har ett bra samarbete med de svenska leverantörerna, men det är klart att vi på marknaden också blir konkurrenter, säger Jens Moberg, chef för Microsoft i norra Europa.

Microsoft säljer operativsystem och utvecklingsverktyg till affärssystemföretagen. Via Navision och tidigare förvärvade amerikanska Great Plains inleds nu parallellt direktförsäljning av egna affärssystem, framför allt till mindre och medelstora företag. Det är tydligt att Microsoft ser en sjunkande tillväxt för PC-operativsystem och därför letar nya tillväxtmarker. Mobilindustrin är en sådan men bevisligen också marknaden för affärssystem, där Microsoft via förvärv samtidigt vill stärka nya teknikplattformen dot-nets fäste. Navision är en av de första affärssystembolagen som valt att bygga sina företagstjänster (applikationer) ovanpå en dot-net-plattform.

– Priserna mot slutkund sjunker när det blir en mer standardiserad lösning, säger Jens Moberg.

Moberg vill inte kommentera om Intentia, IFS och IBS är uppköpsobjekt. Talar emot gör att svenskarna byggt upp konsultorganisationer. Så gott som hela Navisions omsättning är licensförsäljning, vilket förklarar den höga prislappen. Microsoft betalar mer än 15 miljarder kronor för Navision vars årsomsättning (2 miljarder kronor) rätt kraftigt understiger svenskarnas. Marginalmässigt slår Navision den blågula trion med hästlängder.

Också teknikjätten Oracle har satsat på ett vidga sitt produkterbjudande till att sälja egna affärssystem, från att enbart sälja databaser. IBM gjorde samma sak för ett antal år sedan, men satsningen drogs tillbaka. – Ett mindre antal dominanta tekniska läger skapas: Microsoft, IBM, Oracle och kanske även SAP, säger Staffan Ahlberg. Intentia, IFS och IBS framhåller att Navision inte är en svår konkurrent. Svenskarna satsar på medel- och storföretag, snarare än småföretag. Men det går inte att komma i från att Navision påträffas ibland, och att den framtida strategin för Navision kan komma att ändras. – Vi rycker på axlarna. Detta påverkar inte oss, säger Björn Algkvist, vd för Intentia. Intentia och IBS-cheferna avfärdar att affären skulle driva på konsolideringen av affärssystembranschen. Navision steg drygt 11 procent i går på Köpenhamnsbörsen till 297 danska kronor, strax under budkursen på 300 kronor.

Viktor Svensson

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.