MONARK STIGA: Punktering

Monark Stiga tyngs av en svag cykelmarknad och ständigaprognosmissar.

När Monark Stigas koncernchef och huvudägare Salvatore Grimaldii november 1997 utsågs till årets ledare av Affärsvärlden lystehans stjärna klar. Under den gångna våren hade han köpt detklassiska cykelföretaget Bianchi och intresset för hans personvar enormt i både Italien och Sverige.Men sedan dess har marken givit vika både under Grimaldi ochhans företag. Monark Stigas aktiekurs har rasat med 55 procentsamtidigt som Affärsvärldens generalindex har stigit med 38procent. Och Grimaldis engagemang i prismärkningsföretagetPricer, där han är styrelseordförande och huvudägare med 23procent av rösterna, verkar vara ett stort misslyckande.Tyvärr tycks inte heller Monark Stiga stå inför en snar vändningoch Affärsvärlden har därför svårt att rekommendera köp avaktien. Bolaget har den senaste treårsperioden förutspåttresultat som aldrig har infriats.

Tröga vinster

I maj 1995 gick Salvatore Grimaldi in som huvudägare i MonarkStiga. Hans föresats var att omforma den europeiskacykelmarknaden från en lokal verksamhet till en internationellindustri. Metoden bestod i att köpa cykelföretag med starkavarumärken som har en marknad även utanför hemlandet,rationalisera produktionen och tjäna pengar påstordriftsfördelar.Men arbetet har gått mycket trögt. Trots att bolaget i 1996 årsresultaträkning tog strukturkostnader på 50 miljoner med siktepå att om tre år spara 100 miljoner kronor om året så harvinsten sjunkit rejält. För årets första sex månader uppgickvinsten från cyklarna till 27 miljoner kronor exklusiveengångskostnader. För tre år sedan, då cykelverksamheten baravar en fjärdedel så stor, var motsvarande vinst 44 miljonerkronor.

Så vad är det som har gått snett? För det första har deneuropeiska cykelmarknaden utvecklats svagt. Totalmarknaden förcyklar har sjunkit till 13 miljoner cyklar mot 19 miljoner förtio år sedan. Nedgången beror på att cykelförsäljningenkonkurrerar med andra sällanköpsvaror om konsumentens pengar.Sannolikt har till exempel mobiltelefonens genombrott varitnegativt för cykelförsäljningen. Folk har helt enkelt valt attköpa mobiltelefoner framför cyklar.Dessutom är priskonkurrensen fortsatt hård och priset på cyklarhar fallit. Konkurrensen är framförallt inomeuropeisk eftersomEU hindrar asiatisk cykelexport till Europa med strafftullar.Problemet hade alltså kunnat vara ännu värre.Monark Stigas köp av den italienska prestigecykeltillverkarenBianchi har varit mer problemfyllt än väntat. Att Bianchi hadeproblem visste Salvatore Grimaldi, men inte att situationen varfullt så illa. Det är först i år som den italienskacykeltillverkaren börjat bidra till Monark Stigas vinst.

Nytt besparingsprogram

Cykelmarknadens struktur är också ett stort problem förtillverkarna. Både komponenttillverkare och återförsäljare ärmycket större än den enskilda cykeltillverkaren. Så medan prisetpå cykelkomponenter hålls uppe så pressas tillverkarna av lägrepriser på cyklar. Detta kan vara en förklaring till att MonarkStiga inte har fått de stordriftsfördelar som man beräknat.Monark Stiga försöker nu med ett nytt kostnadsbesparingsprogram.Man har avvecklat en motorcykelagentur som i fjol gick med 11miljoner kronor i förlust. På cykelområdet ska man ta efterbilindustrin och lägga ut tillverkningen av komponenter påunderleverantörer samt, också likt bilindustrin, försöka skapaen bottenplatta med samma delar och sedan prisdifferentieracykelmodellerna med hjälpav varumärkena.Det innebär att Monark Stiga som tidigare främst satsat pådyrare cyklar nu ska satsa hårdare på billigare cyklar. MonarkStiga är stärkt i sin tro i och med att bolagets idag mestlyckade verksamhet är lågpriscyklar i Frankrike. Å andra sidanär programförklaringen inte ny. Redan när Salvatore Grimaldi togöver bolaget var detta strategin.Medan bolagets cykelverksamhet har visat problem är det iställetträdgårdsprodukter som gräsklippare, jordfräsar och snöslungorsom har hållit uppe vinsterna.

Tillväxt i gräsklippare

Försäljningen av trädgårdsprodukter har de senaste fem åren ökatmed 9 procent om året. Samtidigt har vinsten stigit med 160procent. Bakom framgången ligger lyckade produktlanseringar ochatt kunderna i allt högre utsträckning efterfrågar bekvämare,det vill säga dyrare produkter. De mer lönsamma åkgräsklipparnaoch självgående klipparna ökar på bekostnad av traditionellahanddrivna gräsklippare. Lönsamheten är god och verksamheten läri år nå en rörelsemarginal väl över 10 procent.

Få tillverkare

En anledning till att Monark Stiga har lyckats tjäna pengar pågräsklippare, men inte på cyklar, är naturligtvis att marknadenför gräsklippare, till skillnad från cykelmarknaden, har vuxit.Men andra anledningar är säkert också branschstrukturen. Antalettillverkare är färre, men framför allt utvecklar branschen helatiden nya produkter vilket skapar köpintresse.Inom cykelområdet har däremot ingen nyhet kommit sedanmountainbikens genombrott för ungefär 10 år sedan. Det har heltenkelt inte funnits någon anledning för kunderna att byta cykel.

Dela upp bolaget

Monark Stiga-ledningen funderade redan för ett par år sedan påatt dela företaget och särnotera trädgårdsdelen. Detta har inteblivit något av, vilket har varit lika bra i dagens börsklimatdär mindre bolag inte värderas till sitt fulla värde. Men omcykeldelen fortsätter att utvecklas svagt borde bolagetåteruppta tanken på en utdelning av trädgårdsdelen, något somskulle öka handlingsfriheten. Trenden går mot större och störretillverkare, efter en fusionsvåg bland återförsäljarna.Tillverkarna måste bredda sitt sortiment och verka över störregeografiska marknader. Monark Stiga har idag 5 procent avEuropamarknaden för gräsklippare och kommer sannolikt attförvärva konkurrenter. Det arbetet skulle underlättas omträdgårdsdelen fick en friare roll.

Lägre vinster

första första halvåret halvåretMonark Stiga 1999 1998Försäljning 2364 2318Cyklar 1466 1538Trädgårdsprod 792 676Övrigt 121 110Rörelsevinst 140 172Cyklar 18 65Trädgårdsprod 140 105Övrigt -14 6Resultat f skatt 110 140Aktien: Sälj

Monark Stiga gjorde under fjolåret en vinst på 52 miljonerkronor på en omsättning på 3,7 miljarder kronor. Hittills i århar resultatet minskat med drygt 20 procent och det ser ut somom vinsten kan hamna kring 20-25 miljoner kronor i år. Nästa årborde rimligen vinsten stiga, om inte annat så av attprivatkonsumtionen i Europa väntas förbättras. Hittills har detinte framkommit något som tyder på att det har vänt förcykeldelen. Halvårsrapporten var svag och idag verkar MonarkStiga ha svårt att varaktigt nå upp till 1995 års vinst på 101miljoner kronor. En rimlig aktiekurs är därför 25 kronor jämförtmed dagens kurs runt 29 kronor.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.