Motorola väntar fusioner

En konsolidering bland dagens telekomtillverkare väntar om hörnet, säger Motorolas vice VD Bo Hedfors.

Under de senaste åren har det skett en hel del strukturaffärer bland företag som tillverkar utrustning för tele- och datakommunikation. Bolag som Ericsson, Motorola, Nokia, Siemens, Alcatel, Nortel och Lucent finns i främsta ledet. Men affärer som Motorolas förvärv av General Instruments och Ericssons köp av delar av Qualcomm är i första hand kompletterande, anser

Bo Hedfors, vice VD och chef för Motorolas mobilsystemrörelse, i en intervju med Affärsvärlden.

Tror du vi får se en konsolidering bland tillverkarna, likt den som pågår bland teleoperatörerna?

“Konsolideringen bland operatörerna startade för två tre år sedan och accelererar just nu. Bland tillverkarna har den ännu inte startat men långsiktigt är svaret ja. Vad som skett hittills är att olika operatörer köpt komplementära bitar. Men det kommer inte att räcka, utan det måste bli en konsolidering. Även om marknaden växer så fortsätter priserna att falla. Man kommer inte att kunna fakturera mer för utrustning till tredje generationens (3G) mobilnät än till andra generationen som vi har idag”.

När kommer konsolideringen igång?

“Det går inte att säga. Idag är det ingen som är till salu, utan alla säger sig vara köpare.”

Hur står sig Motorola gentemot konkurrenter som Ericsson och Nokia?

“Idag är jag med och bjuder på 34 olika 3G-kontrakt och det är nu allt händer. Efter Europa blir Asien nästa stora marknad och vi finns med (i budgivningen) kring alla de stora kontrakten. Alla bjuder, men vi ser att det är vi, Ericsson, Nokia och Nortel som är med i de flesta affärerna medan Siemens, Lucent och Alcatel är med i vissa.”

Enligt Bo Hedfors är Motorola ensamt om att ha levererat system för GPRS som är i kommersiell drift. GPRS är en teknik som ger nuvarande nät möjlighet till snabbare internet samtidigt som man är ständigt uppkopplad. I de nya 3G-näten blir däremot operatörerna tvungna att bygga en helt ny affärsmodell baserad på tjänster och applikationer.

“GPRS är viktigt för övergången till 3G. Man lär sig hur man ska bygga de här nya näten, där det handlar om att bygga upp hela infrastrukturen med tal och data, att förändra stödsystem för fakturering och så vidare. Motorola är den enda leverantör idag som levererat GPRS som är i kommersiell drift. BT Cellnet (Storbritannien) och T-Mobil (Tyskland) satte igång i slutet av juni.

I mitten augusti drog China Unicom igång GPRS i Shenzen. De här näten innehåller Motorolas infrastruktur, telefoner och Motorola applikationer. När man är med och bjuder på 3G är det viktigt att man har alla tre områdena, med nät, applikationer och terminaler, så att man kan knyta ihop alltihop.”

Ericsson och Nokia dominerar inom dagens GSM-system. Är det ett problem för Motorola i kampen om kontrakten för 3G-utrustning?

“3G kommer att byggas som ett nytt nät, så man får en helt ny chans. Vi har under de två år sedan bolagets struktur gjordes om satsat hårt på kundrelationer. Vi hade nolltillväxt för mobilsystem två år sedan och bara liten tillväxt förra året, men nu växer det med 25 procent. Vi har investerat och satt fart på det här området.”

Finns hjälp med finansiering med som en komponent i budgivningen om 3G-kontrakten?

“Ja, men alla operatörer kräver inte finansiering. De etablerade operatörerna som ska bygga 3G i sitt eget land kräver i regel ingen finansiering. Med operatörer som ska bygga 3G i ett annat land och för helt nya aktörer blir det däremot diskussioner om finansiering. Det gäller finansiering av utrustning men också krav på rörelsekapital.”

I början gick det rätt trögt för GSM att få fotfäste bland konsumenterna. Finns det en risk att utvecklingen mot mobilt internet går för fort och springer före efterfrågan?

“Det kommer att säljas 600 miljoner telefoner i år varav 300 miljoner gäller utbyte av gamla telefoner. Det folk vill ha när de köper nytt är en bläddrare (programvara för att surfa på internet) och här är jag övertygad om att det finns marknad. Den japanska varianten i-mode har lyckats genialt med att marknadsföra vad konsumenter vill ha. I-mode har en enorm flora av internetsidor och innehållsleverantörer. NTT Docomo (operatören som levererar i-mode) har fått igång ett inflöde av innehållsleverantörer och det är många som vill vara med. Det är mycket snack om datahastigheter, men i-mode visar att hastighet inte är viktigast. Det viktigaste är tjänster och applikationer, att få igång infrastruktur och att få igång drift av fakturering. Marknadsutvecklingen kommer att gå snabbare (för mobilt internet än för GSM) och vinnaren är den som har bäst tjänster och applikationer.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.