Nätmäklarna och Wall Street
För de stora finansföretagen i USA har internethandeln på baranågot år förvandlats från kuriositet till ett allvarligt hot.Den kan enklast belysas genom att se på hur det går för en firmasom anammat näthandeln, Charles Schwab, och en som inte gjortdet, Merrill Lynch. Schwab har ungefär hälften så många kunderoch förvaltar bara en åttondel av det kapital som Merrill Lynchhar under förvaltning. Ändå är Schwab väsentligt högre värderatpå börsen. Skälet är att Schwab började satsa påonlinetransaktioner i stor skala redan i början av 1998. Merrillhar däremot dragit benen efter sig och kommer att ha sinonlinetjänst klar först i december.Vad beror senfärdigheten på? Orsaken är så kallad kanalkonflikt(konflikt mellan olika försäljningskanaler). Merrill Lynch villinte underminera sin traditionella privatmäklarverksamhet, med15.000 högavlönade mäklare runtom i USA. Vad händer om firmansåtta miljoner kunder flyttar sina affärer till nätet?Avgiftsuttaget kommer förstås att sjunka. Bolag som MorganStanley Dean Witter står inför ett liknande dilemma.
Lönande satsning
Schwab har ett stort kontorsnät. 70 procent avkundtillströmningen sker alltjämt i fysisk form (folk kommer inpå kontoren). Men bolaget vågade alltså ändå ta steget ochinföra näthandel. Effekten har blivit att antalettelefonförfrågningar minskat till en sjundedel och att vinstenökat med 25 procent sedan internetsatsningen drogs igång.Nystartade internetmäklare som Ameritrade, E-Trade ochWaterhouse kan satsa än mer helhjärtat på internet. De sugertill sig kunder i stora skaror, lockade med courtagesatser påtio dollar per transaktion eller ännu lägre. Det är 10-20 gångermindre än kunden betalar hos en traditionell privatmäklare.Utvecklingen går dock så snabbt att inte heller dessalågprismäklare kan känna tillförsikt. Kunderna ser i allt högregrad transaktionstjänsten som en massprodukt, där enbart prisetavgör vilken firma som väljs ut. Därför försöker en delinternetmäklare vinna kunder med diverse kringtjänster, somgratis analyser, nyheter, möjlighet att teckna nyemissioner ochatt placera i andra förvaltares fondprodukter (liknande Skandiasså kallade Investeringstorg). Exempel på sådana firmor, somkapat åt sig en ansenlig del av de mer välbeställda amerikanskaspararna, är Schwab och DLJ direct.
Vem vinner?
Än går det inte att säga vilken av dessa tre kategorier (detraditionella mäklarfirmorna, lågprisnätmäklarna och Schwab/DLJdirect) som kommer att gå segrande ur striden om privatkunderna.En rimlig gissning är dock att mellansegmentet når de störstaframgångarna. Traditionalisterna lär få det svårast – även om dehar starka varumärken och sannolikt kan behålla sitt hårda greppinom institutionell aktiehandel och inomförmögenhetsförvaltning, trading och corporate finance.
Kunder i hundratusental
Jämförelsedata för tre av USA:sledande internetmäklare 1998. Ameritrade E-Trade DLJ directAntal konton, tusental 354 676 529Förändring från 1997,% 141 109 36Intäkter per konto, tusen USD 161 279 118Antal transaktioner per dag isnitt, tusental 33 43 14Rörelseresultat, milj USD 15 -9 1
Källa: Merrill Lynch
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.