Nokia: Vi borde värderas väsentligt högre

Värdera Nokia som en korsning mellan Coca Cola och Cisco. Budskapet kommer från Nokias finanschef Ollila-Pekka Kallasvuo. I samband med kapitalmarknadsdagen argumenterar han för varför Nokia-aktien borde värderas väsentligt högre än idag.

”Vi borde jämföras med nya spelare”, sade Ollila-Pekka Kallasvuo i London.

”Vi är både ett konsumentvarumärkesföretag och ett teknologiföretag. Vi är Coca-Cola och Cisco på en gång”, fortsätter Kallasvuo och pekar på att ett starkt varumärke på konsumentsidan kan lyckas bra även utan starkt teknologi-innehåll.

Utgångspunkten för Kallasvuos kommentar är att Nokias P/E-tal inte räcker som jämförelsemått. Nokias vinst för år 2000 förväntas bli 0,81 euro per aktie, enligt analyshuset Ibes sammanställning av ett trettiotal analytikers prognoser. Med en börskurs på 52 euro efter uppgången på tisdagförmiddagen, handlas Nokia nu till 61 gånger vinsten år 2000. Men P/e-talet måste kompletteras med det så kallade PEG-talet, där P/E-talet divideras med bolagets genomsnittliga förväntade resultattillväxt. Det bolag med lägst PEG-tal är lägst värderat.

Enligt en sammanställning som Kallasvuo presenterade hamnar Nokia på ett PEG-tal på 1,5, Coca-Cola på 2,7 och Cisco på 1,8. Helt rättvis är väl inte jämförelsen, Coca-Cola har en EBITDA-marginal på 33 procent jämfört med Nokias 24 procent. Och det höglönsamma Cisco har en marknadsandel på 55 procent medan Nokia har en marknadsandel på drygt 30 procent på mobiltelfoner. Budskapet är istället att Nokias starka varumärke kommer att bädda för att bolaget når en värdering som Coca-Cola och Cisco.

”Marknaden måste övertygas om att vi faktiskt kommer att växa med så mycket som vi vill”, säger Ollila-Pekka Kallasvuo och pekar på att varumärket Nokia ska se till att det sker.

Enligt Kallasvuo skapar storlek stordriftsfördelar som i sin tur ger högre lönsamhet och möjlighet att ta ytterligare marknadsandelar. Ett starkt varumärke kan därmed skapa mervärden som inte går att uppnå på annat sett, menar finanschefen. Det är alltså storleken i sig som ska göra att Nokia kommer att ta ytterligare marknadsandelar både inom mobila terminaler och på systemsidan inom 3-G. För att förstärka budskapet talar Kallasvuo om vikten av att bygga in flexibilitet i organisationen – ingen vet vad som händer om två år – samt att personalens bonussystem är kopplade till både försäljningstillväxt och resultatutveckling.

Beskedet från Nokia kan ses som en krigsförklaring till konkurrenterna, bland annat Ericsson som å sin sida har stora problem med sin terminalverksamhet. På kapitalmarknadsdagen går Kallasvuo så långt att han delar upp världsmarknaden i lokala varumärken och globala.

”Det blir mycket svårt för dessa lokala varumärken att konkurrera med de globala”, säger Ollila-Pekka Kallasvuo.

På kapitalmarknadsdagen fick Kallasvuo också frågor kring finansieringen av teleoperatörernas beställningar av 3-G-nät. Kallasvuo försäkrade där att hotet i form av lägre lönsamhet inte är så stort som tidigare befarats. Nokia kommer inte agera ”bank” åt kunderna utan istället hjälpa till med överbryggningskrediter på samma sätt som tidigare varit brukligt.

Skillnaden den här gången är bara att finansieirngsbeloppen är större än tidigare. Nokia kommer inte heller att anvädan sin starka balansräkning för att ta kontrakt. Stämmer det är det ett välkommet besked till bland annat Ericsson, som inte är lika finansiellt starkt som Nokia.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.