Nordea: 10 nordiska aktier som kan gynnas av en Biden-seger

Med hänvisning till Demokraternas ekonomiska plattform presenterar Nordea idag nordiska 10 aktier som kan gynnas ifall Joe Biden blir ny president i USA.
Nordea
Nordeas kontor vid Lindhagensplan.
Analytikerna menar att hans vinst innebär stor expansiv finanspolitik som kan kompensera för ökade skatter.

Den omfattande expansiva finanspolitiken innebär bland stora satsningar på infrastruktur i form av vägar, broar, vattensystem, elnät och bredband. Ambitionen att närma sig klimatneutralitet är även i fokus.

De nordiska vinnarna har identifierats genom de fem bolagen med störst exponering mot USA i försäljningstermer varefter Nordeas analytiker plockat ut de som borde gynnas mest av satsningarna. Aktierna som sållats fram är följande:

*Dometic, 47 procents USA-exponering, gynnas av hemestertrend som tros få 50 procentigt uppsving av ”Bidenomics”.

*Skanska, 42 procents USA-exponering, aktivitet och marginaler förväntas gynnas av diverse infrastrukturprojekt.

*Uponor, 33 procents USA-exponering, nya renovationer borde gynna Uponor som även har lokal tillverkning i USA.

*Husqvarna, 33 procents USA-exponering, ytterligare ett bolag som gynnas av hemestertrenden och ökat trädgårdsintresse.

*Vestas, 32 procents USA-exponering, stora satsningar på grön energi behöver vindturbiner och Vestas tillverkar även lokalt i USA.

*SSAB, 28 procents USA-exponering, priserna för stål har gått upp och SSAB tros gynnas kraftigt av infrastrukturpaket.

*ABB, 24 procents USA-exponering, förvärvet av GEIS borde gynnas då den verksamheten är en av få elektrifieringslösningar som är gjorda i USA.

*Volvo, 24 procents USA-exponering, infrastrukturpaket kommer gynna lastbilsverksamheten överlag men även CE-verksamheten.

*SKF, 20 procents USA-exponering, kullager har en naturlig stark korrelation till den globala konjunkturcykeln och gynnas av ökad efterfrågan som kan tillkomma med finanspaketen.

*Autoliv, 18 procents USA-exponering, en återhämtning i amerikanska bilindustrin, en ökad sysselsättningsgrad och konsumentinkomst borde gynna Autoliv.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Trapets
Annons från Invesco