Notiser 6-7

Grönt ljus för HP + Compaq Nu är det officiellt att HP:s köp av Compaq går igenom. Därmed är den största affären i IT-historien ett faktum – prislappen är i dag på nästan 190 miljarder kronor. På tisdag ska det nya företaget lanseras. Vägen till det nya HP har kantats av problem. Efter att motståndaren Walter Hewlett fick med sig familjerna Hewlett och Packard tillsammans med andra ägare, såg affären allt osäkrare ut. Efter omröstningen den 19 mars visade det sig vara så jämnt att man var tvungen att kalla in ett speciellt företag för att räkna rösterna. Även om HP:s vd Carly Fiorina hela tiden sagt att köpet gått igenom, är det inte förrän nu resultatet blivit officiellt. Enligt uppgifter från HP röstade 838 miljoner för ett köp av Compaq. 793 miljoner ställde sig negativa till affären. Nu börjar det svåra jobbet. De tidigare konkurrenterna HP och Compaq har i dag flera överlappande produktserier. HP har sagt att man kommer att slakta alla produkter som liknar varandra. I vissa fall kommer varumärket Compaq att finnas kvar. Dessutom har många pekat på bolagens fundamentalt olika företagskulturer. Sedan köpet presenterades har 1000 personer från både HP och Compaq arbetat med samgåendet. Detta har skett i en organisation utanför bolagen – ”ett renrum”.

Guldfeber! Det råder rena guldfebern i världen för tillfället. Priset på den ädla metallen har stigit till rekordnivåer pådrivet bland annat av det fortsatt osäkra läget på aktiemarknaderna. Men även på börsen ger guldfebern återverkningar och guldfonderna har rusat upp 50-60 procent sedan årsskiftet. När guldpriset under helgen nådde upp till 312 dollar per ounce var det den högsta nivån sedan början av år 2000. Hittills i år har priset stigit med 12 procent och de bakomliggande orsakerna till uppgången är många.

”Dels finns en önskan hos många att sprida både politiska och finansiella risker genom att investera en del av sina pengar i guld. Det finns även ett minskat utbud på marknaden till följd av att vissa företag slutat säkra sin guldproduktion med hedgekontrakt”, säger Rhonda O´Connell, analytiker på World Gold Council i London.

Ett stort bortfall i hedgeförsäljning av guld skedde tidigare i år då amerikanska Newmont Mining köpte australiensiska Normandy Mining. Normandy säkrade tidigare sin produktion genom att sälja lånat guld, men slutade med det efter Newmonts uppköp.

Det tryck nedåt på guldpriserna som hedgingen tidigare har inneburit vände därmed till att i stället bli ett tryck uppåt.

Lara Crofts kläder till salu för 50 000 Nu kan du bli lycklig ägare till Lara Crofts kläder. De auktioneras nämligen ut till förmån för välgörande ändamål. Säljare är spelföretaget Eidos, som ju ligger bakom spelsuccén Tomb Raider, och försäljningen sker till förmån för Unicef. Just nu håller Lara Croft-tokiga fans från hela världen på att bjuda över varandra på Ebay där auktionen går av stapeln. Men det är inte den dräkt Angelina Jolie bär i filmen Tomb Raider, utan den som satt på modellen Nell McAndrew, som stod som förebild för Lara Croft 1998 och 1999. Orginalet med andra ord. Dräkten är dock inget för den knubbiga. Den gröna gummivästen får bara en modell på sig och då endast med hjälp av talkpuder. Därtill ingår de klassiska runda solglasögonen (med fodral), läderhandskarna, de höga vita strumporna, ryggsäcken, militärshortsen, samt hölstren och de två Colt Delta Elite 10mm pistolerna (dock ej äkta). Med köpet kommer ett äkthetsintyg.

Pirater sänker Stenbeck En växande piratverksamhet hotar digital-tv-bolagens kundtillväxt. Olika typer av piratkort svämmar över marknaden och ger kunderna gratis tillgång till tv-bolagens utbud. Värst drabbat är MTG:s Viasat och Telias Comhem. MTG tappade 41 000 kunder under första kvartalet.

– Det stora problemet just nu är programmerade kort. För närvarande är det en stor spridning av de här korten. Vi upplever att situationen under det här året har blivit mycket allvarlig, säger Jörgen Meltzer på Stop, TV-branschens egen sammanslutning som arbetar för att motverka piratverksamheten. Exakt hur många piratkort som används idag är oklart men spridningen sker på bred front både genom större distributörer som arbetar via internet och mindre grupper på arbetsplatser och bostadsområden. För TV-bolagen är intäktsbortfallet ett problem som blir allt mer kännbart. Värst drabbat är MTG:s Viasat, Telias Comhem och Boxer/Senda som alla valt TV-mottagare som använder Viaccess-standarden för att hantera de koder som reglerar TV-utbudet för varje kund.

Pontus Forsström

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.