Ny analys sprider ljus över e-handeln
Under augusti månad har Jupiter Research intervjuat 6000 personer i Frankrike, Tyskland, Storbritannien, Sverige, Danmark, Norge och Finland om deras vanor att handla varor på internet, alltifrån mat, cd-skivor och böcker till kläder.
Slutsatsen är att ju längre en person använt sig av internet, desto större är sannolikheten att man är villiga att handla på nätet.
Endast 11 procent av de svarande som är nya internetanvändare uppgav att de handlade på internet, mot 41 procent av dem som är vana internetanvändare.
Resultatet visar också att ju oftare man handlar på nätet, desto villigare är man att handla för större och större belopp.
”Kunder som handlar på nätet börjar med att köpa för endast mindre summor, men när de blir varma i kläderna köper de för större summor”, säger Mark Mulligan, analytiker på Jupiter Research.
Mot den här bakgrunden menar han att det finns en god framtid för e-handelsbolagen, trots att flera stora bolag som Boo.com, Boxman och Dressmart har gått i konkurs.
”De startade tidigt när marknaden kanske inte var mogen och det inte fanns tillräckligt många internetanvändare som var villiga att köpa varor på nätet. Timingen var fel. Ju längre tiden går, desto bättre blir förutsättningarna för e-handelsföretagen”, påpekar Mark Mulligan.
Han påpekar också att många av e-handelssajternas bakslag berott på att de varit dåligt designade och därför varit svåra att navigera på, samt varit långsamma.
Många e-handelsföretag har också haft problem med att kunna leverera inom rimlig tid, vilket lett till att människor inte återvänt.
I Sverige är antalet uppkopplade människor cirka 51 procent av befolkningen, enligt dagens rapport. I Frankrike är endast 18 procent av befolkningen uppkopplad och fransmännen är inte lika internetvana som svenskarna.
Detta avspeglar sig också i konsumtionsmönstret. Svenskarna gör nämligen av med betydligt mer pengar än fransmänen när de handlar på nätet. I medeltal har de svenskar som handlar på nätet gjort av med cirka 9000 kronor under de senaste tolv månaderna, medan en fransk e-handelsköpare gjort av i snitt med cirka 4500 kronor under de senaste tolv månaderna.
Mark Mulligan pekar på att det finns många internetanvändare som först tittar på en specifik vara på nätet för att därefter gå till en traditionell affär och köpa den. Redan inom två år räknar han dock med att betydligt fler personer kommer att handla via nätet och samtidigt göra av med mer pengar än i dag. För att framtidens e-handelssajter ska bli framgångsrika pekar Mark Mulligan på vikten av att företagen fokuserar på sin målgrupp och tar fasta på de värdena som finns inom den traditionella handeln.
”Företagen måste tänka på kundvård så att köparna blir nöjda och kommer åter. Det gäller att sajten är lätt och fungerar väl, är säker och att leveranserna sker snabbt”, säger Mark Mulligan.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.